torsdag den 22. september 2011

Marinerede æbler m. grillet creme og sprød kanelcookie

- var jo hvad jeg serverede som dessert til min bloggermiddag igår


Billederne har jeg nuppet inde hos Line, da hun jo har sit super duper dejlige kamera og blære sig med. Da mit amatør kamera ikke er så god til aftenbilleder, så tillod jeg mig lige og hapse de smukke billeder, som Line fik taget af desserten igår.

Ja hvem ved - måske er det ikke de eneste billeder jeg får brugt af Lines, for som værtinde er man bare mindre god til og huske billed-processen, desværre. Tak for lån søde :)


Oskriften som jeg lavede den får i nedenfor:

Marinerede æbler:

8 små annanasæbler
2 dl. vand
6 spsk. sukker
4 spsk. orangelikør

Skræl og udhul æblerne og skær dem herefter i tynde både. Bring vand og sukker i kog og kom så æblerne op i sukkerlagen. Lad æblerne koge under låg i ca. 3 min. og hæld dem så ud i en sigte, hvor de kan dryppe af.

Når de har smidt det overflødige væske hældes de op i en skål og orangelikøren hældes over. Stil til sidst æblerne i køleskabet i mindst 1 time. Sørg for at skålen enten er med låg eller er overdækket, så æblerne ikke tager smag fra andre ting i køleskabet.

Creme:

2 past. æggeblommer
50 g. flormelis
Korn af 1 vaniljestang
2 dl. piskefløde

Pisk æggeblommer, flormelis og vaniljekorn til en luftig "æggesnaps" og pisk så fløden næsten stiv i en anden skål. Vend forsigtigt flødemassen over i "æggesnapsen" og stil cremen tildækket i køleskabet i mindst 45 min. Sørg for at vaniljekornene er godt fordelt i hele massen, så de ikke falder til bunden.



Servering:

Fordel de marinerede æbler i 4 små, ovnfaste skåle og rør dernæst cremen op og hæld den over æblerne. Grill desserten i grillen på en bagesten (eller på grill-funktion i ovnen) ved 200 grader i ca. 10 min. Hold dog et vågent øje med dem, da de ikke må brænde på.

Her vil jeg lige skynde mig og benytte lejligheden til og rose grillen utrooolig meget, da den bare kunne lave disse små herligheder til perfektion! YUMMI

Hvis du laver desserten her i ovnen skal du være ekstra opmærksom, da mine erfaringer med grill-funktionen her er ret utilregnelig. Som alternativ kan du også lune den i ovnen ved alm. varmluft også lave den sidste og fine "gyldne" finish med en bundselbrænder :)


De lækre og sprøde kanelcookies som blev serveret sammen med desserten skal også nok finde sin vej herind, men det må vente til i morgen :) Nu vil jeg nemlig henkaste mig i sofaen og guffe endnu flere af de skønne skumfiduser jeg jo fik af Line - mums manner.

7 kommentarer:

  1. Jeg takker og bukker for de rosende ord og opskriften :) den skal så meget laves med æbler fra gården! godt du kan lide fiduserne og du må låne mine billeder anytime, bare du ikke stjæler ;) hehe

    SvarSlet
  2. Line: åååh nej - det er MIG der takker :) Jaaaa, det er jo en super duper anledning til og lave den også :) Når man først har moldet, så SKAL de jo bruges :)

    Jeg vil også molde flere æbleeeerrrr... iiih altså. Jeg bager sgu snart den tærte, og banker på nede ved din mutter. Jeg kan jo bike den lige derned ;) Haha.

    Fiduserne er herre skønne. Elsker det friske touch de får med pebermynten - uuuhm...

    Bare rolig, jeg stjæler ikke, men låner med STORT L :D Måske jeg også kommer til og låne lidt til de andre opskrifter. Skal jo lige have fundet det rette kamera til mig og mit temperament :) og tro mig, JEG LEDER :D

    SvarSlet
  3. Dejlig opskrift, men jeg tror du har glemt noget.. et lille ord der hedder "AT". Du skriver helt konsekvent OG i stedet for AT, og det er simpelt hen så irriterende!! Du burde vel egentlig også vide bedre - som kommende folkeskolelærer!??

    SvarSlet
  4. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  5. Kristine, den dessert er simpelthen noget af det bedste jeg længe har smagt:)
    Den vil jeg helt sikkert lave næste gang jeg ikke ved hvad jeg skal finde på til dessert- men har jo så bare ikke den fine gril, så det må blive med ovnen...
    Inden jeg købte det her kamera overvejede jeg faktisk at købe det nye Lumix digitalkamera, for der kan man også få nogle gode objektiver til og så er det samtidig ikke kæmpe stort ligesom det Line og jeg har...

    Anonym, du har da vidst også glemt noget! Det kaldes helt almindelig god opdragelse!!
    Smut da et andet sted hen hvis det er så stort et problem for dig...

    SvarSlet
  6. Anonym: helt korrekt. Godt det er så menneskeligt OG fejle :-)

    SvarSlet
  7. Sabina: åååh - det jeg glad for og høre :) Den var heller ikke helt dum efter min mening :) Ovnen og en bundselbrænder kan man jo altså også komme langt med :)

    Jaaa, og nu er kameraet købt, og jeg elsker det. Allerede inden jeg har prøvet det også :D haah.

    SvarSlet