torsdag den 7. februar 2013

Chokolademacarons m. lakrids

- både udenpå og imellem


For i tirsdags var den skønne Helene på besøg, og det var bare aaaaaalt for længe siden, vi sidst havde set hinanden. Der skulle derfor indhentes en hel del, og det kan man jo ikke gøre uden kaffe og kage. Jeg fik derfor bakset lidt lækkerier sammen. Blandt andet disse syndige basser. 

De blev ikke helt så pæne og vellykkede (i udseende), som jeg havde regnet med, men hvad pokker. Øvelse gør mester :) Det mest irriterende var så også, at bundene (dem uden lakrids-drys) faktisk blev de pæneste. Øv bøv. Der var ikke så meget at gøre, så de måtte se ud som de gjorde, men de smagte desuden vanvittig godt, og det må vel være det vigtigste? :) 

Opskrift til 25 stk. (mini macarons)

Macarons:

50 g. mandelmel
1 spsk. kakao
85 g. flormelis
45 g. æggehvider
+ lakridspulver til drys

Fyld:

1 dl. fløde
100 g. chokolade
2 tsk. lakridspulver

Sigt mandelmel, kakao og flormelis sammen i en skål. Pisk i en anden skålæggehviderne stive, og tilsæt sukkeret. Pisk indtil æggehviderne bliver til en sej og fast skum. 

Vend forsigtigt æggehviderne over i mandel, kakao og flormelis-blandingen, og vend det hele rundt til en jævn og glat masse. Kom "dejen" i en sprøjtepose med en lille rund tylle, og sprøjt små cirkler ud på en bageplade beklædt med bagepapir. Jeg fik 50 halve mini-macarons ud af portionen, som til sidst ender med at blive til 25 stk. Du kan også vælge at lave større macarons og færre af dem. 

Når dine macarons er sprøjtet ud skal de stå og "tørre" i 45 minutter på bagepladen. Når de har stået i de 45 min. skal de i ovnen. Bag dem ved 125 grader i ca. 20 min. og afkøle dem helt på en bagerist. Herefter kan du pille dem af bagepapiret. 

Imens dine macarons er i ovnen laves fyldet. Kog fløden op i en gryde og tilsæt det hakkede chokolade lidt efter lidt. Smelt hele blandingen sammen, kom lakridspulveret i til sidst og stil chokoladen på køl. Lad den afkøle helt, hvorefter den piskes op og fordeles udover de 25 macarons bunde, som til sidst samles med de resterende 25 bunde.




Note: en lækker og sej lille bandit, som smager godt igennem af chokolade, men som har et dejligt og bittert twist af lakrids. Uuuhm. Passer perfekt til tøse'hygge, sladder og kaffe :) Juhuuu. 

2 kommentarer:

  1. De ser godt nok lækre ud :-)
    Jeg har også en svaghed for chokolade og lakrids, så det kunne da være, at jeg skulle overraske kollegerne med disse små lækkerier en dag. Jeg har godt nok aldrig prøvet at bage macarons før men kollegerne er heldigvis gode til at acceptere hvad som helst - bare de smager godt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uhm, det var de også, men jeg var godt nok noget træt af udseendet. Sådan er det vel, når noget ikke går helt efter planen ;) Vigtigst af alt: de smagte henrivende :) Og hey - gid vi alle var ligesom dine kollegaer :) haha.

      Jeg synes bestemt du skal afprøve dem - specielt hvis du ligesom jeg, er en sucker for chokolade og lakrids i en haps :) Uhm

      Slet