lørdag den 18. juni 2016

Chokoladesnitter m. hasselnød

- den perfekte sag til køleren


Og ikke mindst uventede gæster - de kan nemlig også fryses. 

Godt nok er det noget tid siden, at jeg kreerede disse silkebløde choko-fætre, men det ændrer heldigvis ikke noget på lækkerheden. Jeg lavede en stor portion, spiste den ene halvdel (dog ikke helt alene) og frøs den anden halvdel ned. I dag skulle den sidste halvdel nydes OG fotograferes, for selvom der er meget, meget stille på bloggen, så betyder det ikke, at der ikke bliver bagt herhjemme. Der bages skam, men grundet eksamen (ja jeg har haft mine første elever oppe til eksamen, hvor jeg har siddet på den "rigtige" side af bordet) og travlhed på jobbet, så er det bare ikke alt, der bliver fotograferet, inden det ryger ned i mavsen. Det var der heldigvis tid til i dag, for denne weekend står på total afslapning. Jeg lader nemlig op til den sidste uge, inden sommerferien for alvor banker på. Det bliver en vild uge med årsprøver for 8. klasserne, hvor der skal rettes skriftlige prøver og forberedes til de mundtlige årsprøver. 

Ak ja - det betyder derfor en weekend med opladning, hvilket jo gøres bedst i selskab med sofaen, sukker og koffein. Og vi ved jo alle, at dette gøres bedst i form af spandevis af kaffe og fyldte kagefade. Og nåeh ja, så er vejret ikke helt i top, MEN det passer heldigvis helt perfekt til slumrehygge under tæppet, indendøre OG med kaffe og kage. 

Jeg har et bud på, hvilken kage du skal lave, hvis du ligesom mig, skal hygge ekstra godt om dig selv og dine kære. Opskriften får du herunder. 


Opskrift til ca. 20 snitter 

Bund: 
150 g mørk chokolade
80 g smør
80 g sukker
3 æg
50 g hvedemel
100 g hasselnødder, grofthakket

Ganache:
100 g mørk chokolade
100 g lys chokolade
70 g smør
3 spsk fløde

Fremgangsmåde:

  1. Start med bunden
  2. Hak chokoladen groft og smelt den sammen med smørret
  3. Pisk æg og sukker til en luftig masse og vend det forsigtigt sammen med chokoladen
  4. Sigt hvedemelet i og tilsæt til sidst de hakkede hasselnødder
  5. Beklæd en lille bradepande med bagepapir og hæld dejen heri 
  6. Bag bunden ved 170 grader i ca. 15 minutter
  7. Imens bunden køler af, laves ganachen 
  8. Smelt smør og chokolade over vandbad og lad det køle lidt af
  9. Rør fløden i lidt efter lidt og fortsæt til ganachen har en tyk og blød konsistens 
  10. Hæld ganachen ud over den afkølede bund og skrab evt. et mønster i overfladen på ganachen, så du får et fint touch på dine chokoladesnitter
  11. Opbevar snitterne på køl og frys evt. halvdelen ned, hvis du ikke kan spise alle 200 nu ;) 

Note:
disse fætre er stærkt vanedannende. De smager af brownie, minder om brownie, er små, fine og petitte, men mætter som havde man spist alle 20 styks. De er hurtige at lave, ser enormt fine ud, smager af det vi alle sammen elsker - chokolade, og så emmer det bare af et enormt overskud, når man lige hiver sådanne basser ud af køleskabet. Ja kald mig bare snyder, men jeg synes, det er smart OG lækkert ;) 

2 kommentarer:

  1. Hvor længe kan de holde? Hvis man opbevare dem på køl?

    SvarSlet
  2. Jeg er så stolt og glad for at være her for at dele dette bemærkelsesværdige vidnesbyrd, vidunderligt og ekstraordinært, jeg kan bare ikke tro, nu er min tidligere mand her hos mig og tigger om alle hans forkerte handlinger og fortæller mig, hvor tom han følte sig hele tiden han var væk, han forlod mig og forårsagede mig så smerte efter en skilsmisse, der fandt sted for 5 måneder siden. Og hele dette mirakel skete umiddelbart efter at jeg kontaktede Dr. Egwali for at få hjælp, jeg er den lykkeligste kvinde i hele verden i dag, jeg vil sige 'at have ham igen ved min side. Det er et mirakel for mig og min familie og evig glæde og lyst. Jeg er så glad nu, og jeg ved ikke, hvor meget jeg skal udtrykke min taknemmelighed og taknemmelighed over for Dr. Egwali. Jeg vil kraftigt anbefale ham, hvis du har brug for øjeblikkelig hjælp, da det er garanteret.
    Send ham en e-mail i dag /dregwalispellhome@gmail.com eller via
    WhatsApp: +2348122948392

    SvarSlet