fredag den 27. april 2012

Hjemmelavet lakridssirup

- og ganske anvendelig


For ikke nok med at du kan variere mellem salt, sød eller stærk lakrids, så er det nemt og overskueligt at give sig i kast med, og så smager det bare fantastisk til rigtig mange lækre ting.

De to varianter jeg her har lavet, er en sød og en salt version, og de er lavet med henholdsvis piratos og rotella fra HARIBO lakrids. Valget faldt på disse, da de to varianter efter min mening, var de to største modsætninger ift. salt og sødt, hvor piratos har det salte og rotella har det søde.

Opskriften som jeg endte med at lave den, får i selvfølgelig herunder, og jeg kan meget varmt anbefale at lave begge varianter, nu hvor du alligevel er igang - og bare rolig, det skal nok blive brugt :)
Salt lakridssirup:
1 pose piratos (a 170 g.)
4,5 dl. vand

Sød lakridssirup:
1 pose rotella (a 170 g.)
6 dl.  vand

Og nu er du klar til at gå igang. Sørg først for, at have gryde, lakridser, vand og et piskeris klar ved komfuret, og find så tiden til at blive hængende ved komfuret i en god halv times tid :)



Fælles for begge varianter er, at vandet skal koges op i en tykbundet gryde, hvorefter lakridserne dumpes i. Rør godt rundt i blandingen, indtil alle lakridser er opløst i vandet - brug her et piskeris, da det på den måde er nemmere at fordele lakridserne rundt i vandet, og samtidig sørge for at der ikke kommer klumper i siruppen.

Siruppen vil automatisk blive mere og mere tyk jo længere tid den koges ind, men hvis den når at blive for tyk, inden alle klumper er rørt ud - tilsæt da lidt ekstra vand, for på den måde at opløse de sidste stykker lakrids.



Du kan bruge siruppen både til at hælde over din havregrød, is og diverse desserter, kager og tærter, men du kan også bruge den i til eksempelvis at hælde ud over ovnstegte kartofler eller som "dressing" til en grøntsagstærte. Den går sig endvidere også rigtig godt over ovnbagte tomater :)

67 kommentarer:

  1. Krise!! Guuuuud det lyder lækkert.. hvor stor en portion får du ca ud af det?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hæhæææ, det er også super lækkert - især ovenpå is :D YUM! Jamen jeg får nok det der svarer til ca. 5 dl. :)

      Slet
  2. Det er også noget af det jeg har stående på listen over ting der skal prøves, men må vist hellere få brugt de bøtter jeg har af købeversionen først. Men det er ret genialt at man kan lave det selv - ham Bülow skal passe på han ikke bliver overflødiggjort ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen så er der ingen vej udenom - du må igang ;) men ja, jeg kan godt se, at købeversionen skal bruges op først. God idé :) Måske jeg skulle have gjort det også, men jeg kunne ikke vente :D haha. JA, det skal han nemlig :)

      Slet
  3. Jeg prøvede med piratos for et års tid siden men det blev helt klumper :( jeg må prøve igen

    SvarSlet
    Svar
    1. Ejh hvor mystisk? Jeg fik slet ingen klumper ved piratos'versionen, men havde derimod lidt sværere ved at få rørt de sidste klumper ud ved den søde version. Det lykkes dog til sidst, så jeg tror bare man må væbne sig med tålmodighed, og så tilsætte mere og mere vand, hvis det bliver for svært at røre de sidste klumper ud.

      Slet
  4. Omg!!!! Det ser for lækkert ud, søde! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ahmen det er også virkelig virkelig lækkert søde :) endda lidt mere lækkert, end det i forvejen ser ud :D

      Slet
  5. Piskeriset skal da bruges til at smage på siruppen, hæhæhæh :-D
    MMm... lakridssirup...

    SvarSlet
    Svar
    1. Jaaaa, du har da fuldstændig ret :) Kommer du over? Jeg har lige en klat is gemt specielt til diiiig :)

      Slet
    2. Kan vi ikke starte med, at du flytter til Århus? så er der lidt kortere, haha :-D

      Slet
    3. Haha, aaaar - der er kun en times kørsel fra Århus til Ålleren ;) den klarer du snildt. Jeg ved du har en gemal der gerne kører dig til herning og hjem igen :D Haha.

      Slet
  6. Lyder virkelig lækkert :) Det må prøves - ku godt forestille mig at det passede rigtig godt til is, mumssss :)
    Sidder faktisk lige og hygger mig med Toms ekstra lakrids chokolade, lækkert :)

    Har du en ide om hvor lang tid siruppen kan holde sig ca. og du har det bare stående i et skab (eller lign.) - ikke i køleskabet vel ?

    Mvh Sandra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan tro det er lækkert :) især til is ;) Ork - Toms m. lakrids er heller ikke dum. Guf chokolade og lakrids er en god kombi ;)

      Nej, jeg ved ikke hvor lang tid den kan holde sig, da jeg selv laver den for første gang, men da det kun er vand og lakrids, så tror jeg den kan holde sig i en rum tid :) Og nej, jeg har den bare til at stå i skabet :)

      Slet
    2. det var så lidt :) God lørdag :)

      Slet
  7. Wauw... Det ser så godt ud og hvis det smager som det købte, så er jeg klar ved komfuret i nær fremtid :D

    SvarSlet
  8. Perfekt!!! Har lige købt Piratos for 1 time siden ;) Hvor længe kan sådan et glas holde sig?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ved jeg desværre ikke, da det også er første gang jeg springer ud i det, meeen jeg vil skyde på en rimelig rum tid, da det jo er lavet på vand, ligesom diverse andre sirupper er. Og med alt det sukker der i forvejen er i lakridserne, så skulle det nok kunne holde sig :)

      Slet
    2. Du har nok ret... Lakridser i sig selv holder jo også i 100 år ;)

      Slet
    3. ja netop - det var også det jeg tænkte. Smeltede eller ej ;-)

      Slet
    4. Mine forældre har lavet det et par gange efterhånden, og de opbevarer det bare i køleskabet - så holder det i hvert fald længe! Når det så skal bruges, varmes det selvfølgelig bare lidt op, og voila, klar til brug! :)

      Slet
    5. Det var en god idé ;) Den vil jeg da lige skrive mig bag øret ;) TAK! :)

      Slet
  9. Hey Kristine, super med dette indlæg, jeg har længe ledt efter en opskrift på lakridssirup, for der er så mange der er begyndt at bruge det i forskellige retter og desserter. Men jeg tænkte, altså det er fordi jeg har 50 kg ren rå lakrids liggende, kan dette anvendes, og i så fald har du nogle gode ideer?
    Kh Emma Tatiana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Emma :) Jeg er sikker på, at du sagtens kan bruge ren rå lakrids. Måske skal du bare være opmørksom på, at tilsætte en smule mere vand undervejs, da jeg tænker at den rene rå lakrids er mere "tyk" og fyldig ift. eksempelvis piratos. :)

      Slet
    2. Tusind Tak Kristine, det vil jeg prøve så, for ved slet ikke hvad jeg skal med alt den lakrids :I

      Slet
    3. Velbekom Emma :) Haha, nej der er også nok at tage af :)

      Slet
  10. Tak for god hjemmeside, jeg bruger den meget, den syrup må helt sikkert afprøves, min datter elsker nemlig is med lakrids.
    Vh Dana

    SvarSlet
    Svar
    1. Dte var sørme så lidt Dana :) Jeg er glad for, at I kan bruge den :) Denne sirup kan varmt anbefales i hvert fald :) uUhhm - og så forstår jeg din datter fuldt ud med is og lakrids :D YUM! :D

      Slet
  11. MUMMMMMMMMMMS!! Det skal prøves! Tak!! Jeg kommer til at gøre bette søster meget lykkelig :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekom Pernille :) Håber den vækker glæde hos søster ;)

      Slet
  12. Jeg prøvede at lave den igår, men er endt op med lakrids gele....(Det ser lidt sjovt ud:) Kan man varme det op igen og tilsætte lidt vand?

    kh
    Johanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh nej? Hmm, ja lige umiddelbart vil jeg nok tro, at du kan varme det op igen med lidt ekstra vand i, og på den måde smelte det godt sammen endnu en gang. Øv for pokker - mit var ellers fint og flydende. DU har ikke kogt det for længe måske? Så alt vand er helt optaget?

      Slet
    2. Jeg oplevede det samme med 300g. rotella og 1 L vand.Den skønneste stive gele, som jeg ikke kunne bruge til noget. Puttede det hele i en stor glasskål og maste det ud til en grød, tilføjede rigeligt vand og ind i microen. Holdt øje, når det kogte rørte jeg, og så i igen, til sidst var der kun meget små stykker som ikke ville makke ret, så jeg skoldede en si og hældte det der igennem i mit glas. Har nu den skønneste sirup. Det i sien smagte også skønt

      Slet
    3. Det lyder godt nok underligt, for jeg havde slet ikke disse problemer! men rart du fik det til at makke ret til sidst Carl Aage ;)

      Slet
  13. Jeg prøvede at varme den op igen, og måtte kassere den søde sirup, mens den salte godt kan spises. Jeg ved ikke om det kan være kogetiden der spiller ind? Synes ikke den kogte mere end ca.1/2 times tid:S
    kh
    Johanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Øv øv øv :( Og meget mærkeligt synes jeg. Jeg tænker at kogetiden godt kunne være en faktor, men godt at den ene i det mindste ville som du ;) Håber det lykkes en anden gang :)

      Slet
  14. Hejsa..
    Er lige nyudsprungen blogger for hmm..10min siden, for jeg faldt tilfældigt over din blog, da jeg googlede hunde kager, og jeg må sige, at du er den der fik mig til at springe ud i blog universet :)) tak for det, og tak for alle de her super lækre opskrifter, og skøn inspiration..fantastisk, og det her sirup, må jeg bare igang med idag, nu når jeg endelig har fri..glæder mig..

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa :) Ejh hvor er det bare fedt ;) Tillykke med bloggen. Det glæder mig at høre, at jeg har inspireret dig godt ;)

      Apropos siruppen her, så vil du ikke fortryde at lave den ;) SLET IKKE!

      Slet
  15. Wauw!!! det skal jeg godt nok prøve!! Det lyder desværre som om at resultatet er ret så vanedannende ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, tjek !! Det er ret så vanedannende ;) Men så er det godt, at det er så nemt at lave :)

      Slet
  16. Det lyder meget spændende, men jeg har lige et tillægs ?
    Skyller du glassene som ved marmelade og gele, eller er det ikke nødvendigt

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det gør jeg. Glassene steriliseres naturligvis inden brug :) Husk dog på at sterilisering og konservering IKKE er det samme ;) Så altså - ingen konserveringsmidler i :)

      Slet
  17. Jeg har lige lavet det nu og det smeltede fint fint... jeg blev så bare ved med at koge det da jeg ikke anede hvor længe det skulle koges.. om det bare var til det var smeltet eller længere... så nu er det i glasset og stadig flydende men tykt.. hmmm... og brugte også den stærke piratos... hehe men ved vist ikke lige nu hvad jeg synes og hvad det skal bruges til ( selvom jeg elsker piratos ) :D .. prøvede på en banan muffins... men ehmmm... tjaaaa :D :D

    Kristina

    SvarSlet
    Svar
    1. Man skal nok også vælge at lave siruppen med et formål, ellers giver det ikke rigtig mening, tænker jeg? :) Håber du finder en god måde at bruge den på ;)

      Slet
  18. jamen det lød jo for lækkert til at være sandt ;) og fandt ud af, at den søde er skøn i kaffen :D
    MEN MEN MEN til min gru her til morgen opdagede jeg , at begge glas med den søde i er mugne :O så nu har jeg lige smidt dem ud... havde skoldet begge glas inden og aner simpelthen ikke hvad der skulle være gået galt.... den søde blev også en gele agtig klump... hvor piratos siruppen stadig er flydende.... ( og uden mug ) den søde har kun holdt under en uge på bordet.. 4-5 dage måske :( øvøv men det smagte super i kaffen

    Kristina :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hmm. har du husket at tage en ny ske hver gang, du har brugt siruppen? Og sørget for at der ikke har været andet på skeen, når den igen er dyppet ned i glasset? Sådanne "bakterier" kontaminere jo meget hurtigt desværre :/

      Slet
  19. ja det kan du tro... ny ske hver gang og tager det sirup jeg skal bruge INDEN den kommer i kaffen den ske der og rører rundt....
    Tænkte det skal F***** være løgn... så tog 3 dl vand og så 80 g den søde lakrids igen ( for kun lige at prøve en halv portion ) den lavede jeg så, men igen denne gang kogte jeg så det var væske, men stadig en del lakrids der ikke var smeltet ( underligt der er SÅ meget forskel på lakrids :O ) og hældte i et skoldet glas og smed resten af lakridsen i gryden ud... nu skuler jeg så til den søde lakrids når jeg kommer i køkkenet og frygter den skal mugne igen, for så ved jeg dælme ikke.... alt er rent som har med siruppen at gøre og skal jeg ha' kaffe nr 2, så er det ny ske igen.... men den salte... den er stadig fin ;)
    Kristine kan du forklare hvorfor jeg ikke får en besked når du har svaret herinde ?? eller er det bare sådan din blog er bygget op ( eller er det mig der gør noget forkert ) for vil rigtigt gerne følge med herinde :)
    kristina

    SvarSlet
    Svar
    1. Så håber vi, at det går bedre denne gang ;)
      Jamen sådan er bloggen bare ikke sat op, desværre :)

      Slet
  20. Hej,

    Jeg har lige siddet og læst din blog om lakridssirup - spændende læsning :)

    Jeg har et spørgsmål, som du eller en anden måske kan svare på. Jeg har ved en fejl kommet til at købe 6 flasker lakridssirup men de er tyndtflydende istedet for den tyktflydende ligesom den fra Johan B.`s, som jeg plejer at bruge, er der nogen måde man kan redden den på?

    Jeg har også den mest vidunderlige opskrift på lakridskarameller, som jeg gerne vil dele herinde, hvis jeg må.

    Hilsen

    Lonse

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lone :) Hmm, det lyder underligt. Hvilket mærke er siruppen, du har købt? Lige umiddelbart tror jeg ikke, at der er så meget at gøre, når den er købt sådan?
      Ja altså hvis du vil smide den ind i en kommentar herinde, så må du da gerne det ;)

      Slet
  21. Lakridskarameller

    100 gram smør ikke kærgården o.lign.
    375 gram sukker
    3,5 dl. piskefløde
    1 3/4 dl. kaffefløde
    1 dl. lakridssirup (johan bûlow)
    lidt lakridsgranulat til at drysse på toppen

    Det hele puttes i en gryde eller sautepande med sliplet belægning og smeltes ved middelvarme mens man røre i det en gang imellem.

    Så skal massen står og småsimre indtil den er ml. 125 - 129 grader

    Jo højere temperatur, jo hårdere karameller.

    Massen hældes i en form beklædt med bagepapir som man har penslet meget lidt med olie, ved faktisk ikke om det er nødvendigt.

    Når massen er hældt ud, drysses lakridsgranulatet over med det samme.

    Skæres ud når de er afkølet lidt, hvis man har en stor pizzaskærer er den fortrindelig til det.

    Velbekommen, men pas på - de er djævlske gode og temmelig vanedannende ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. De må prøves ;) Tak for opskriften - jeg passer på ;) God weekend.

      Slet
    2. Det tager ca. 1 time fra man tænder for massen på 4 (på mit komfur) og til den er klar.

      og siruppen er den der hedder Sweet lakridssirup.

      Slet
  22. Har lige brugt jeres opskrift på den salte lakridssirup og brugt den i Italian meringue (flødebolleskum)...............kan ikke sige andet end wwwwooooooooowww prøv det :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Uhm det lyder lækkert Irene :) Det tror jeg da nok liiiiige, jeg skal afprøve snart ;) Tak for tippet - og skønt du synes om siruppen :D

      Slet
  23. Hej
    Har lavet både en sød og salt sirup... men den søde holdte kun 1 uge :-( Hvordan kan det være ?
    Pia

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Pia.

      Det ved jeg sørme ikke. Opbevarer du den på køl? Det har kloge hoveder fortalt mig, skulle virke ;)

      Slet
  24. Jeg har lige lavet den, men havde ikke piratos.
    Jeg brugte Katjes Salte Fisk, og de smelter fint i det kogende vand. Jeg kom dem i kogt vand, og varmede langsomt op - rørte i det engang imellem og lod det ellers passe sige selv det meste af tiden...
    TIL JER, HVOR DET KLUMPER: Kunne I ikke bare komme det igennem en si til sidst? så sortere I klumperne fra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ååååh hvor lækkert! Den variant tror jeg nok liiiige, jeg skal afprøve. Elsker salte fisk :)

      Slet
  25. Jeg er lige igang med at lave en omgang sirup med Piratos, men synes det bliver ved med at være helt tyndt, skal det ikke tykne lidt inden jeg tager det af varmen og hælder det op?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ikke for meget, da det jo tykner ved afkøling :)

      Slet
  26. Jeg fandt svaret, valgte så "learning by doing", det blev til en fast gelebold da det blev koldt, så det skulle have været af blusset lidt før, men nu er det kogt op med lidt vand og sat på køl igen :D
    Tænker dog på om nogen har prøvet ovenstående procedure med SuperFlyers?

    SvarSlet
    Svar
    1. ;) Sådan lærer man oftest også bedst ;)

      Jeg har ikke prøvet med SuperFlyers før, desværre. Men det lyder da spændende ;)

      Slet
  27. Hej, mægtig opskrift. Før de sidste "klumper" var helt smeltet, kørte jeg siruppen igennem en te-si. Tilbage med klumperne i gryden og lidt mere vand og det fik så 5-7 minutter mere. Også igennem sien med det. Den skefuld der lå tilbage i sien, lignede gele. Der blev ca. 2,5 dl af 170 gr. Haribo Skippermiks. Lidt til den stærke side, men der er også nogle stærke krabater i Skippermiks :-D

    SvarSlet