onsdag den 22. august 2012

Hjemmelavet myntesirup

- særdeles lækker og meget anvendelig

Og det er til mange ting. Blandt andet er denne sirup ekstremt god til en høj stak pandekager, ovenpå en frisk omgang frugtsalat eller hvad med udover din morgenmad - enten på yoghurt eller ovenpå en lun skål havregrød. Yum.
Siruppen her kan også fint bruges i glasur, frosting, creme, mousse, kager, over is, i drinks eller i limonader. Mulighederne er mange, så hvis du kan lide mynte og ligesom mig har meget af det, så er det bare med at begive sig ud i sirups universet og udforske det til bunds :)

Ligesom alt andet sirup, ja så er denne udgave også ekstremt nem at lave. Det eneste du skal bruge er følgende ingredienser:
250 g. sukker
2 dl. vand
1 bundt mynte*
*frisk mynte kan som sidste udvej udskiftes med 1 tsk. pebermynte essens. Dr. Oetker har en fin udgave i samme emballage som deres frugtfarver, og kan fint anvendes som substitut til den friske mynte. Jeg vil selvfølgelig anbefale dig, at bruge den friske og ægte vare, hvis du har muligheden for det :)

Fremgangsmåde:

  1. Riv bladene af dit myntebundt og vend dem over i en lille gryde. 
  2. Hæld sukker og vand over og kog det hele sammen. 
  3. Kog hele massen indtil den begynder at tykne og få sirups-konsistens. Det tager ca. 10-15 min. og der skal gerne røres rundt under det meste af processen.
  4. Når siruppen har opnået den rette konsistens, hældes den igennem en lille tæt si, så myntebladene bliver sigtet fra. 
  5. Hæld herefer siruppen på skoldede glas eller en lille flaske med låg/prop. Opbevar gerne siruppen på køl, men stil den først på køl, når den er kølet ned til stuetemperatur.  







Note: en lækker og anderledes sirup, som har et hav af anvendelsesmuligheder. Hvis du ligesom mig havde en altankasse fyldt med mynte, så er dette en enormt god idé til, hvad du kan få brugt bladene til. Du kan naturligvis også bruge dem i en omgang mojitos, men hvis du nu ikke har planer om, at skulle indtage alkohol for at få brugt din mynte, ja så lav istedet denne sirup :)

Den kan nu også hældes i en mojito, hvis det nu alligevel skulle ende med, at være der valget endte :) Der er jo snart lille fredag, så det ville ikke være helt dumt ;)

24 kommentarer:

  1. Det må helt sikkert prøves, har 4 eller 5 forskellige slags mynter. Det må der kunne laves noget sjov ud af

    SvarSlet
    Svar
    1. Ork for pokker - jo for hulan! Du kan da med garanti få en hel masse lækkert ud af det så :) Hvis jeg havde så mange slags, så kunne jeg måske også finde på at mixe dem lidt sammen i én og samme sirup :) Spændende!

      Slet
  2. Ihhh Tak. Er lige kommet hjem med et bundt vand mynte, som jeg har plukket ved en bæk og det vil jeg lave mynte sirup af.
    Stor hjælp fandt jeg her på din side.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ejh et skønt fund :) Du kan glæde dig til siruppen - den er skøøøn :)

      Slet
  3. Hej! Jeg har prøvet at lave denne sirup, men når den er kølet af, stivner den og bliver nærmest til små sukkerkugler?? Hvad gør jeg forkert??

    Venlig hilsen Jeppe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jeppe :) Hmm, det var sørme ærgerligt. Mit ummiddelbare bud ville være, at du koger det for hårdt for længe? Nu ved jeg naturligvis ikke, hvordan kognings processen har været for dig, men siruppen må helst ikke koge alt for vildt, men skal stå og arbejde sig ind i sig selv stille og roligt :) (hvis man kan sige det?) :)

      Håber du får det til at lykkes :)

      Slet
  4. Det kunne måske godt have noget med at gøre. Jeg har kogt det til det fik en tyk sirup konsistens, men det tog længere tid end et kvarter for mit vedkommende. Jeg prøver at give det lidt mindre næste gang :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Prøv det - og så ved mindre varme evt. så det ikke koger for vildt. :) HÅber det lykkes for dig næste gang, for den er helt eminent :)

      Slet
    2. Hvordan får du siruppen så grøn?! Har prøvet to gange nu, uden held... Er det frugtfarve?

      Slet
    3. Nej nej, det er skam den naturlige farve fra mynten :) Meeeen så grøn synes jeg heller ikke den er - for min skyld måtte den gerne være endnu mere grøn, meeeeen sådan en mynte afgiver nok ikke mere farve end det :)

      Slet
    4. Forstår bare ikke hvorfor min ikke bliver så grøn - måske skulle jeg lade bladene være i vandet i længere tid. Du har dem kun i så kort tid?! Mange tak for svar :)

      Slet
    5. Men der kan vel også være forskel på, hvordan bladene er ift. sæsonen, tænker jeg? Aner det ikke, men prøv evt. med længere tid ;)

      Slet
  5. Ved du hvor længe det kan holde sig?

    SvarSlet
    Svar
    1. Mit kunne holde sig i 1½ uge ca. så man skal ikke lave for store portioner ad gangen ;)

      Slet
  6. Et tip til forbedring ville være at hælde den rene sirup over myntebladene, smide låg på, og lade den køle ned til stuetemperatur. Derved bevarer man også en række olier i mynten.

    SvarSlet
  7. hvor meget er et bundt mynte ??

    SvarSlet
    Svar
    1. En "potte" som dem man køber i supermarkederne.

      Slet
  8. Hej :)
    Tror du det kan bruges i stedet for pebermynte essens til f.eks. pebermynte pastiller? Tænker mest på om der kommer nok smag i... God jul :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror desværre ikke, at smagen er gennemtrængende nok til dette formål.

      Slet
    2. Skal du bruge det til bolcher, kan du purere det i en morter, eller blendes og juices, så du får saften og olierne ud. Dernæst skal du fjerne vandet, uden at få de flygtige olier ødelagt, så de skal koges ind ved meget svag varme. NB: dette tager VILDT meget mynte bare for en cl. mynte olie. og den kan ikke holde sig ret længe. MVH Sam

      Slet
  9. Ved opslaget er 5 år gammelt. Men dit problem er, at du lader siruppen stivne under luftige forhold. Når siruppen skal køle, skal du sørge for at låget er lufttæt sat på - ellers stivner/ krystalliserer siruppen ����

    SvarSlet
  10. Hvis man erstatter en del af sukkeret med glukose, krystalliserer den ikke så let. Og lav den altid tyndere, end du tror den skal være - den bliver tykkere, når den køler af...

    SvarSlet
  11. hvad kan jeg gøre når den er kystaliseret.. kan jeg varme den op igen eller den den bare lige til at smide ud?

    SvarSlet