torsdag den 27. september 2012

Chokoladeboller

- endda de bedste af sin slags


Altså lige efter Slotsbagerens version naturligvis (Til de af jer, som ikke kender denne lækre bager, så er Slotsbageren er en lille bager her i Aalborg, som ganske enkelt laver de lækreste, største og blødeste chokoladeboller, og denne variant er ret tæt på et perfekt match). 

For i Cupcake Mafiaen har vi ofte diskuteret, hvordan de mon laver dem, hvad de putter i, og hvordan de får chokoladen så lækker og "nutella" agtig, som de nu gør det. Derfor har både Bitten og Line for noget tid siden, kastet sig ud i eksperimentet, og idag blev det altså min tur. Jeg tror ærlig talt, at vi en dag bliver nødt til at lave en "chokoladebolle" dag, så vi kan smage hinandens, og finde frem til, hvilken en der er tættest på, for vi nærmer os altså Slotsbagerens ret meget efterhånden :) Og det tror jeg sagtens pigerne kan overtales til - det bliver vist det mindste problem :) Haha. 

Opskriften som jeg fik mig sløset frem til, den får I naturligvis her - for denne opskrift må I altså bare afprøve, hvis I en dag får lyst til chokoladeboller. Jeg kan fortælle så meget, at min veninde Camilla, som var forbi til formiddagshygge igår, hun var helt enig - de er bare fantastiske :) Ja for ikke at forglemme Peters vurdering - "de er skide gode", "jeg har allerede lyst til endnu en af dine chokoladeboller" og "jeg kan dufte dine chokoladeboller overalt i huset" :) Ja det må vel være en godkendt opskrift så, ikke? :)  

Opskrift (ca. 14 stk.)

50 g. gær
2 dl. natural yoghurt
1½ dl. mælk
100 g. natural flødeost
1 tsk. salt
5 tsk. sukker
100 g. smør, blødgjort
1 æg
700 g. hvedemel
200 g. mørk chokolade, hakket groft

Lun yoghurten kort i mikro-ovnen og rør gæren ud heri. Kom dernæst mælk, natural flødeost, æg, salt, sukker og det bløde smør i, og rør det hele godt sammen. 

Kom de første 400 g. hvedemel i sammen med chokolade stykkerne og rør det hele sammen til en tyk grød. Herefter tilsættes den resterende mængde hvedemel og dejen æltes godt sammen, til den er glat og sammenhængende. 

Stil nu dejen til hævning i 1 time et lunt sted og under klæde. Når dejen er færdighævet slås den ud til boller og hæver så igen på bageplader under klæde i ca. 30 min. 

Bollerne pensles efter sidste hævning med et sammenpisket æg (som det nok tydeligt ses, så havde jeg altså ikke denne mulighed, da jeg ikke havde flere æg i huset, men de bliver bare pænere af at være penslet, så gør det, hvis du har til det) og bages ved 200 grader i ca. 10-15 min. Bollerne er færdige, når de runder flot og er har fået en gylden overflade. Lad bollerne køle lidt af på en bagerist, men sørg for at nyde den første lun og lækker, inden den køler alt for meget af :) 






Note: en tung, men lækker, svampet og chokolade fyldt choko-bombe, som egner sig helt perfekt til en kold og regnvåd efterårs dag, hvor varm kakao, stearinlys og lune tæpper er taget i brug :) Nøjagtig som min veninde og jeg gjorde det igår formiddag, hvor der virkelig var dømt hygge i det lille hjem.

Efteråret behøver slet ikke være så slemt endda, når bare man forstår at tilpasse sig det, og nyde de hygge-stunder der nu engang er så mange af på denne smukke årstid :) Selv glæder jeg mig allerede til at få fri, så jeg kan komme hjem og hapse sådan en basse her til en kop kaffe :) Uuuhm. 

29 kommentarer:

  1. Hvor ser de lækre ud, de må absolut prøves i weekenden.

    Elsker dine bageopskrifter :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. De er også bare SÅ lækre! De får i hvert fald mine varmeste anbefalinger, og skal absolut snart bages igen. De er tosse-gode til disse kølige efterårs-hyggestunder :)

      Dejligt du kan finde noget inspiration i mine bageopskrifter :) Der er nærmest heller ikke andet herinde ;) Haha.

      Slet
  2. Uhmmmm elsker også chokoladebollerne fra Slotsbageren - og disse ser også superlækre ud....men jeg synes ikke jeg kan se, hvor meget gær der skal bruges?

    SvarSlet
    Svar
    1. Uuuhm ja - de er FANTASTISKE :) og dem her er ret close ;) Uups nej, det har jeg da glemt, men jeg kom 50 g. gær i :) tak fordi du lige oplyste mig om det - jeg retter det med det samme :)

      Slet
  3. Mmm.. De ser lækre ud. Får lyst til at afprøve dem med det samme, men har desværre ingen yoghurt eller flødeeost hjemme.. Jeg må huske din opskrift og prøve den en anden dag. Flødeost i boller gør dem helt sikkert lækre og helt bløde, det er også min erfaring... :)
    Mumms

    SvarSlet
    Svar
    1. Øv for pokker! Men nej, det er heller ikke altid, at man lige har flødeosten på lager, men næste gang du har, så må du absolut lave disse :) For ja, flødeosten gør bare lige det ekstra lækre til den bløde og svampede konsistens - uuhm yum :) :)

      Slet
  4. Hmmm, send gerne nogle boller mod det nederste Jylland!!! hvilken flødeost bruger du? - Philadelphia naturel eller????

    SvarSlet
    Svar
    1. Hæhæææ, ja det kunne du tænke dig, hva? :) I den her dej brugte jeg bare en BUKO :) Men ellers plejer jeg at bruge de billige fra enten aldi, lidl eller hvad der nu lige er på tilbud. Det er ikke så vigtigt, bare det ikke er light, og at den er natural :)

      Slet
  5. De ser gode ud! Nu har jeg ikke prøvet de chokoladeboller, som du snakker om, men dine ser i hvert fald rigtig gode ud! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ahmen de er jo bare SÅÅÅÅ lækre, virkelig. Og selvom du ike kender de chokoladeboller fra slotsbageren, så betyder det heller intet, hvis du blot laver disse ;)

      Slet
  6. Uha hvor blev jeg lige lækkersulten!
    Hvordan bliver kummen på bollerne? altså minder de mest om lyse fødselsdagsboller? eller er der mere "gods" i dem?
    Jeg bor nemlig også i den modsatte ende af Jylland, så kender heller ikke Slotsbageren. Men bollerne ser fantastiske ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg godt forstå Ellen ;) Nej, de er absolut ikke lette og luftige, og dog - for luftige det er de, men de er samtidig svampet og tunge, så ja - der er meget gods i :) Især med hele 200 g. chokolade også ;) De er FAAANTASTISKE :)

      Slet
    2. Så skal de helt sikkert afprøves en eller anden regnvejrsdag. :-)
      Glæder mig allerede...

      Slet
    3. Netop - sådan skal det lyde ;) De vil passe helt perfekt, og blive værdsat en tand ekstra ;)

      Slet
  7. De skal da hvis prøves af i weekenden - ser lækre ud :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg godt forstå - og jeg vil vædde med, at både du og dine kære du vælger at dele med, vil elske dig for det :) Hvis du altså vil dele ;) Haha ;)

      Slet
  8. Åhr hvad! De ser helt fantastiske ud!

    SvarSlet
  9. Øv, jeg har ikke flødeost og yoghurt, så jeg må vente. Der er en lang liste med dine skønne opskrifter, jeg skal have prøvet - tak for dem!

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må lige have det med hjem til weekenden i morgen så ;) Haha, ååh ja, jeg kender det godt. Listen bliver bare lang :)

      Slet
  10. Mums hvor se der bare gode ud!
    Elsker chokolade boller, eller bare alt med chokolade ;-)

    Kh Christine

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, nemlig - hvis man får den helt rigtige chokoladebolle, så er og bliver de fantastiske :) og ja - bare der er chokolade i, så er jeg også godt tilfreds :) HØHØ!

      Slet
  11. Det endte med at jeg tog ud og handlede ind til bollerne i torsdag, bollerne blev bagt og sendt med manden på arbejde fredag. Mums
    De smager stadig godt flere dage efter.. Super god opskrift..

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan skal det lyde. Sådan ender det altså også tit og ofte herhjemme. Hvis der mangler ingredienser, så må der bare handles til det. I hvert fald hvis opskriften er lokkende nok :-) dejligt du synes om dem. De skal vist også snart bages igen herhjemme :-)

      Slet
  12. Det er de LÆKRESTE chokolade boller jeg NOGENSINDE har bagt og smagt! Hvis jeg ellers kan hokde nallerne fra (resten af ) dem, så skal min mormor have en pose i morgen. Ellers må jeg jo bage igen ;-) Yum med mums på!

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, SÅDAN! Jeg er glad for, at de også faldt i din smag ;) de er nemlig ret lækre ;)

      Slet
  13. Det er da en ualmindelig inspirerende blog, du har her :D
    Tror du chokoladen kan skiftes ud med rosiner - så det blive yummi-rosinboller?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Lise. Hvor er du sød :) Ja du kan sagtens udskifte chokoladen :) Kunne også lige forestille mig, hvor lækre og julede de så ville blive ;)

      Slet
  14. Uhh de ser gode ud. Vil de egne sig til børnehavebørn? Vil gerne lave dem så min datter kan dele dem ud til sin fødselsdag, men skal jeg så bruge lys chokolade i stedet? Og kan jeg bage dem dagen før?

    SvarSlet