tirsdag den 8. maj 2012

Sunde pandekager

- med max power og et strejf af æble og kanel


Ja for med disse flade powerkager, er det pludselig ikke ligeså forbudt og besværligt at spise pandekager til morgenmaden, for disse tager ingen tid at lave og er samtidig sunde. Hvis du ikke er til æble og kanel, så kan du heldigvis variere i det uendelige med disse pandekager. Her er det kun fantasien der sætter grænsen.

Opskriften giver ca. 12-14 pandekager

1 dl rugmel
1 dl havregryn
½ dl. hvedemel
3 dl mælk
1 æg
1 banan (most)
1 tsk. bagepulver
+ revet æble
evt. lidt kanel

Bland først æg og mælk sammen og tilsæt dernæst den moste banan, æble, havregryn, rugmel og til sidst bagepulver og kanel. (hvis dejen er for tynd kan mere rugmel tilsættes til den får den rigtige konsistens)

Bag herefter de små pandekager på en opvarmet og smurt pande (jeg bruger altid min elskede sprayfedt) og bag dem gerne to ad gangen på den samme pande. Jo mindre og buttede de er, jo mere delikate og hapse-lækre bliver de :)

Vær dog opmærksom på, at selvom pandekagerne stadig føles "ubagte" indeni, så er de altså gennembagte. Denne variant har bare en tendens til at blive en smule mere klæg end alm. pandekager, da de er fyldt med havregryn og revet frugt, som automatisk gør dem en smule mere klæbrige.


Skær evt. lidt frugt i små lækre bidder og spis dem sammen med dine pandekager. Du kan evt. tilføje lidt vaniljesirup til hele herligheden, hvis du mangler lidt sødme. Jeg vil dog sige, at man slet ikke behøver siruppen, for selve pandekagen er ret sød i sig selv, idet bananen hjælper lidt på vej her, og hvis du så tilmed tilsætter en hpndfuld sød frugt, som eksempelvis jordbær, mango og blomme som jeg gjorde det, ja så kan du sagtens undlade ekstra sødme.

Og hvid du som skrevet ovenover, ikke er til æble og kanel varianten, så kan du evt. komme noget revet squash eller revet gulerod i pandekagerne, som også giver et sundt pift og en lækker svampet pandekage med sprød skorpe.


Uuuhm. Du kan også snildt bruge disse pandekager som en sundere dessert. Tilføj evt. en klat creme fraiche rørt med lidt vanilje og server dem med sød frugt og en god kop kaffe/the til. Bingo/bongo og en sundere dessert er hurtig og nemt bakset sammen :)

Denne opskrift er med i konkurrencen om, at komme med i McDonalds nye kogebog om sund mad. Du kan se flere sunde opskrifter på hjemmesiden for "Din og Min Kogebog", hvor du også kan oploade dine egne og bedste sunde opskrifter, og på den måde selv være med i konkurrencen om, at få netop din opskrift med i kogebogen.

26 kommentarer:

  1. Mums!.. Det ser saftsusme lækkert ud.
    jeg spiser altid mine pandekager med sukker og citron. Det er det bedste i hele verden!
    God tirsdag - og tak for en god blog!

    SvarSlet
    Svar
    1. wauw, sukker og citron lyder også ret lækkert :) Det må jeg da hellere få afprøvet en dag ;)

      God tirsdag til dig også - og velbekom da :) Dejligt du følger med :)

      Slet
  2. Nøj det kunne jeg godt dyrke lige nu! Også selvom jeg har fået både morgenmad og frokost!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, hvem kan ikke også spise pandekager på enhver tid af døgnet? ;-) jeg kan i hvert fald :-)

      Slet
  3. Mmm hvor ser de bare lækre ud, sådan ens tak kunne jeg dælme godt hapse lige nu :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uhm ja, de er også ret lækre som snack til den lille sult :-)

      Slet
  4. Mums hvor ser det ellers lækkert ud :)
    Håber ellers du er kommet videre med opgaven også ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var heller ikke dumt :-) Det kan du tro jeg er :-)

      Slet
  5. Nammenam! Det er bare lidt tarveligt det der - jeg fantaserede om pandekager på vej hjem, men den fornuftige del af mig har besluttet, at aftensmaden består af grøntsager - suk!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen det synes jeg er godt nok, og denne version er jo også sund (og endda med frugt, som så passer til den grønne menu) :) BUM DU! Den sunde dessert er reddet ;)

      Slet
  6. Mums, de ser lækre ud. Fedt med sunde opskrifter, så jeg ikke kun bliver fristet af alle dine lækre kager og bagerier, som jeg helst skal gå uden om :)

    - Sarah

    SvarSlet
    Svar
    1. Ork ork, kig under etiketten: sunde alternativer - der er flere opskrifter at hente på en smule sundere sager :)

      Slet
  7. Uhm, de ser skønne ud. Pandekager med banan er virkelig et hit, men jeg har aldrig prøvet med æble før, det må jeg prøve. :) Hvor mange blev der til af din portion? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. De er også ekstremt lækre :) Jeg fik ca. 12-14 stk. ud af dejen :)

      Slet
  8. Tusind tak for den lækre opskrift, har før prøvet kun med banan og æg - men den her er meget bedre! Jeg lavede dobbelt op og så med squash, for jeg havde ingen æbler. Har skrevet om dem på min blog, og henviser selvfølgelig til dig Kristine! http://morkore.dk/?p=435
    God weekend
    //Emma Tatiana

    SvarSlet
    Svar
    1. Ejh hvor godt Emma - og velbekom ;) iiih, hvor fint - jeg lurer med det samme ;) God weekend.

      Slet
  9. Uhm har netop bagt disse lækkerbiskner til vores morgenmad. Meget lækre - ligesom at spise dessert til morgenmad ;) jeg brugte et halvt æble og en lille gulerod og kom også kardemomme i. Haps! Tak for lækker opskrift'1

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt du synes om den ;-) den version med gulerod og kardemomme lyder ret lækker. Det må prøves en dag :-P

      Slet
  10. Øj, must-try! Det ser virkelig lækkert ud :-) specielt detaljen med banan og revet æble!

    SvarSlet
    Svar
    1. og de er bare SÅÅÅÅ lækre - virkelig. Uhm. En ret god erstatning til de ellers usunde morgen pandekager :)

      Slet
  11. Halløj!
    Faldt lige over denne opskrift som lyder skøn - men ville høre, om man kunne erstatte banan med noget andet? Dels fordi jeg ingen bananer har og dels fordi jeg ikke er den største fan ;-)

    SvarSlet
  12. Kan man undlade æg? Ser lækkert ud:)

    SvarSlet