torsdag den 7. august 2014

Squash Squares

- eller bare madpakkebrød med squash


Ja du bestemmer helt selv, hvad du vil kalde dem, men min lille OCD-ven kan godt lide, når navnet det klinger, og det gør Squash Squares så tilsyneladende :) 

Nå, men jeg er vel ikke den eneste, der igen skal have gang i madpakkeproduktionen? For efter en dejlig og tiltrængt ferie, så banker hverdagen på igen - og denne gang med "voksenlivet" som påhæng! Jaja, ikke mere studieliv til mig - næh du, nu står den skisme på fuldtidsjob, voksenting og madpakke til både gemalen og jeg! 

Derfor blev disse basser bakset sammen den anden dag, for de er helt eminente til madpakken! Opskriften er lavet på slump, meeeen jeg skrev da lidt ned undervejs ;) 

Opskrift til 18 store brød (så er der til fryseren)

50 g gær
3 dl lunken vand
5 dl kærnemælk
5 tsk salt
2 spsk sukker
1 dl olie
1 lille squash, revet
5 dl halvsigtet rugmel 
3 dl groft knuste rugkerner
- hvedemel for resten 
+ havreflager til drys (eller havregryn)

Fremgangsmåde:

  1. Rør gæren ud i det lunkne vand, tilsæt kærnemælk, salt, sukker, olie og revet squash
  2. Tilsæt rugmel og rugkerner og dernæst hvedemelet lidt efter lidt, indtil du har en luftig og glat dej
  3. Stil dejen til hævning under klæde et lunt sted i ca. 1 time, hvorefter den rulles ud på er meldrysset bord og skæres ud i lige store "Squares" og placeres på en bageplade med bagepapir
  4. Lad brødene hæve endnu en gang mens ovnen varmer op til 200 grader
  5. Pensl brødene med sammenpisket æg, drys med rugflager eller havregryn og bag brødene ved 200 grader i ca. 15-20 minutter 
  6. Lad brødene køle af på en bagerist, hvorefter brødene kan pakkes i poser. 



Note:
En meget almindelig madpakkebolle, som er nem at lave, ser dejlig ud, mætter, er saftig og emmer af sol, sommer og skolestart :) Yaaahj! :) Hvad mere kan man ønske sig? :) Må I alle have en fantastisk torsdag. 

8 kommentarer:

  1. De ser gode ud søde! Får uni-pigerne til morgenmad i næste uge og mon ikke at de er med på sådan en omgang her :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ooooorh jo!!! Det er de uden tvivl - de vil passe perfekt til uni-pigerne og som en god og mættende bolle til morgenmaden. Uhm! Jeg havde en med på madpakken i dag - svampet og lækker! Haps!!!

      Slet
  2. Hvor ser de lækre ud!
    Har du idéer til hvor man evt. kan erstatte squashen med mel? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Altså at undlade at bruge squash?
      Hvis ja, så kommer du jo bare ekstra mel i, indtil dejen har den rette konsistens. ;)

      Slet
  3. De ser lækre ud.. har du en idé om, om de kan koldhæves ? Er det "bare" at tilsætte det halve gær og så lade dem hæve natten over ?
    Tak for en lækker blog hvor jeg tit henter inspiration :-)

    Gitte :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror jeg sagens, du kan - og ja, en halvering af gærmængden er nok passende + at du nok skal holde lidt igen med melet, og så spæde til når den har hævet. Og tak for roserne - dejligt du kan bruge bloggen ;)

      Slet
  4. Nu har jeg også prøvet at bage bollerne. De er super lækre saftige, bløde og samtidig mættende boller. Bestemt ikke sidste gang jeg skal bage dem. Og tak for en fantastisk blog.

    SvarSlet
    Svar
    1. SKØØØØNT, Heidi :) Dejligt de kunne bruges. Jeg er også selv ret pjattet med dem, og har dem faktisk ret ofte på lager i fryseren :)
      Tak for roserne, Heidi. Skønt at vide, at I kan bruge det, jeg deler herinde til noget :)
      God aften :)

      Slet