torsdag den 8. december 2011

Vaniljekranse

- for det hører ganske enkelt til

Haps - som i sikkert kan se nappede jeg lige Sabinas idé med opstillingen af vaniljekransene med et par vanillestænger i midten :) Det så jo super flot ud, så sådan skulle mine da også fotograferes! :)

Well well, da jeg fik denne skønne bog af en gammel studiekammerat, faldt jeg over de smukke vaniljekranse hende Mette Blomsterberg kan lave. Jeg tænkte straks, at de da skulle kreeres i løbet af december måned, og det blev så gjort den anden dag :)


Jeg fulgte næsten Mettes opskrift, men ændrede lidt på mængden af vanille. Opskriften som jeg fik den klasket sammen kommer herunder:

Ca. 40 stk.
1 vanillestang
180 g. sukker
200 g. blødt smør
1 stort æg
250 g. hvedemel
75 g. blendede mandler

Start med at skrabe de lækre vanillekorn ud og bland dem med lidt sukker for at skille kornene ad. Kom herefter sukker, smør, mel og mandelmelet op i en skål og rør det godt sammen. Tilsæt som det sidste ægget for at samle dejen til en klæg og blød masse, og kom den med det samme op i en sprøjtepose med en mellem stjernetylle.

Sprøjt vanillemassen ud i små kranse på en bageplade beklædt med bagepapir og sørg her for at kransene placeres med ca. 4 cm mellemrum, så de har plads til at flyde lidt ud. Bag kransene ved 200 grader i ca. 6 min, eller indtil de er let gyldne.


Når kransene er bagt sættes de til afkøling på en kold bagerist, og flyttes derefter over i en tætlukket kagedåse, så de får lov at beholde deres skønne sprødhed og lækre krumme. Spis kransene med en god kop the eller kaffe og bare julehyg til du ikke kan julehygge mere ;)

God fornøjelse og god dag :)

10 kommentarer:

  1. hej
    jeg har også tænkt mig at lave de her, men ville lige høre om du smuttede mandlerne inden du blendede dem.
    tak for en super god blog, med masser af god inspiration
    hilsen camilla

    SvarSlet
  2. Smukt ser det ud og vaniljekranse smager altså bare sååååååå lækkert. Nok min ynglings julesmåkage ever. Men altså, for mig skal en vaniljekrans altså køres igennem en kødhakkermaskine :-D Men sådan er vi jo så forskellige ;-) Dine kranser ser i hvert fald meget delikate ud og nu fik jeg helt lyst til at bage nogen.

    SvarSlet
  3. Camilla: det kan du trygt gøre, de er så fantastiske :) Nej jeg smutttede ikke mandlerne, men blendede dem bare til ukendelighed ;) De giver ikke ret meget "farve" i den ellers lyse dej, så det kan du roligt gøre lige sådan ;)

    SvarSlet
  4. Vibeke: Ja det er faktisk ret skægt, for jeg har aldrig været helt så vild med vanillekranse, da jeg aaaltid har fået nogle, som var evigt tørre og triste :/ det har jeg aldrig helt brudt mig om, men disse kranse er jo en heeelt anden sag :) Jeg er fan og meget glad for, at jeg endelig har fået taget mig sammen til, at få bakset nogle sammen ;)

    Mht. kødhakkeren, så har jeg også kun set det "rigtige" i, at de skal laves sådan, men når man er studerende, bor i lejlighed og har proppet alle skabe op med ALT muligt andet snuller, så er der hverken plads eller råd til sådan en fætter - desværre :)

    SvarSlet
  5. Jeg har sikkert stjålet ideen fra en bog eller et blad, så stjæl du bare løs:) Dine jule-muffins er da bare vildt søde med snefnug- min peberkagedej ligger stadig i køleskabet, for har simpelthen ikke haft tid til at få den lavet.. Tvivler faktisk på at jeg får lavet dem denne her jul:(

    SvarSlet
  6. Sabina: Haha, taaak så ;) Og tak igen - jeg synes nu også de blev ret vellykkede, og ifl. Peters tilbagemeldinger, så blev de også vel modtaget af studiegruppen :)

    iiih, nu synes jeg snart det bliver synd for den sølle dej - jeg kommer sgu og henter den, for bages det skal den ;)

    SvarSlet
  7. Lææækkrre billeder som altid - jeg har selv bagt vanillekranse for en uges tid siden, men skal igang igen i weekenden, fordi jeg har lovet ud til højre og venstre. Og den her opskrift lyder skøn, så den tror jeg nu jeg vil prøve, selv om jeg også synes at mine fra Amo's bagebog blev rigtig lækre.
    KH Marianne

    SvarSlet
  8. Marianne: Tak skal du altså have :) Uha, hvor er du bare fuld af overskud, sådan lige at love julebag ud her og der - virkelig pænt gjort af dig :)

    Jeg har aldrig prøvet at lave vanillekranse før, for jeg har aldrig været så vild med dem, men denne opskrift lød lige til at være mig, og sandt nok. De er fantastiske, selvom jeg ikke er et sekund i tvivl om, at dem fra AMO også er det :) GUUUF!

    SvarSlet
  9. Hej Kristine :-)
    Fin blog, har fulgt med et stykke tid nu, og det er virkelig lækre sager, lige noget for min søde tand ;-) Jeg skal selv til at begive mig ud i vanillekranse for det hører julen til. Har for nylig oprettet en blog, og du må meget gerne kigge forbi:

    http://ruedetulle.blogspot.com/

    Indtil videre er der ikke så mange indlæg, men det skal nok komme. God weekend
    Vh Trine

    SvarSlet
  10. Hej Trine :) Mange tak skal du have, og hvor skønt at høre, at du følger med :) Dejligt.

    Disse vaniljekranse kan jeg varmt anbefale dig ;) De er yderst lækre, og imens du bager tager jeg da lige et smut ind og lurer på din blog ;)

    God weekend ;)

    SvarSlet