lørdag den 10. marts 2012

Hjemmelavede chokolader

- med både nødder og frysetørret hindbær


Og hvis du kaster et hurtigt blik på disse yndige choko-bidder, så er det så tydeligt, som det overhovedet kan blive, at disse passer perfekt til en lille værts eller værtindegave, hvis du pludeslig står og mangler :) for det er nemt og hurtigt gjort.

Det eneste du skal have på lager er en god hvid chokolade, hasselnødder, frysetørret hindbær og nogle forme at støbe hele herligheden i :)

Først smeltes din chokolade (hvid, lys eller mørk - du bestemmer) over vandbad. Jeg smeltede mine i de fine squeeze bottles, hvorfra det jo var super nemt at trykke ud i formene bagefter. Du kan også fint smelte det på almindelig vis i en skål over vandbad og derefter enten hælde det i formene eller komme det i en pose, hvor du klipper et hul i enden og derved trykker det ud i formene.

Så snart formene er fyldt op giver du dem et lille ryst, så du er sikker på, at chokoladen er ligeligt fordelt og ligger jævnt på toppen. Herefter placerer du fint dine groft-choppede hasselnødder ovenpå (med den indvendige side opad) og til sidst drysses de med de frysetørrede hindbær. Du kan også pynte og pryde dem med alle mulige og umulige slags nødder, kerner, drys og krymmel, men jeg synes bare lige, at den hvide chokolade og de pink hindbær passede så fint sammen :)


Mht. formene, så er det bare med at være kreativ, hvis du altså ikke har nogle "rigtige" forme i forvejen. Eksempelvis bruge jeg bare en plastik indsats, som havde været "holder" til en omgang julepynt fra sidste år, så her er det bare med at være kreativ :)

det gølder selvfølgelig også indpakningen, hvis du altså vil give den væk som en fin værts eller værtindegave. Jeg pakkede mine ind i lidt cellofan, bandt lidt snor rundt om og skrev en lille hilsen på æsken :) og nåeh ja, så blev de også lige lavet i en rund udgave, som det ses på billedet herover :) Lidt variation skal der jo til.

16 kommentarer:

  1. Hvor er de smukkke kristine :) og fantastisk billede!

    SvarSlet
    Svar
    1. Og jeg må da snart invitere jer igen ;)

      Slet
    2. Og ja :) det må du da vist :) selvom jeg nu tror det er ved at være min tur til at invitere ;)

      Slet
  2. uhm, du er vist velkommen hvor som helst med de der :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, jamen det var da et smart træk så, hvis det var adgangskort til alverdens steder :) BONUS ;)

      Slet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Frysetørret hindbær kan du ikke selv lave ;) ikke så vidt jeg ved da :D Så skal du i hvert fald have noget vældig udstyr ;) Frysetørret hinbær køber du færdige :) for nej, frosset hindbær bliver bestemt ikke sådan her ;) Du kan købe dem i diverse kaffe/the butikker, kop&kande og på nettet :)

      Slet
  4. Ej så fin en værtindegave! :)
    Hvor henne har du købt æskerne? Eller har du været så kreativ og lave dem selv? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja den er lidt sød :) ååååh ja, det er så lige det. Altså de er godtnok købt, og de er købt på nettet, men jeg kan sørme ikke huske hvad adressen hed. Det var nemlig ikke en "kage bage" shop, men mere sådan en "kontor og papir" lign. shop. Håber du kan finde frem til noget lign. :)

      Slet
  5. Rigtig sød værtinde gave. Utroligt så meget lidt indpakning og pynt kan gøre ved en helt almindelig ting:-)

    Tror nu jeg vil fortrække at bruge forme som er lavet til chokolade. Man ved jo aldrig helt hvilke skumle stoffer plastik afgiver når det bliver varmt og ikke er beregnet til mad.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der skal ikke meget til, for at peppe det hele lidt op :)

      Iiiih ja, det kan du selvfølgelig have ret i :/ , den havde jeg ikke lige tænkt på, men HEY - vi skal jo dø af et eller andet :)

      Slet