torsdag den 19. april 2012

Fyldt andebryst m. birkesdryssede hasselbach-kartofler, dampede asparges og basilikumcreme

- og en ret fin måde, at byde foråret velkommen på


For denne menu var jo hvad jeg forkælede cupcake mafiaen med igår, som jo forkælede mig med deres dejlige selskab, men også en del lækre værtindegaver. Nøjh altså - der er altid så meget forkælelse i vores lille klub - i like :)

Nå, men I skal have opskriften på den herlige hovedret, som egentlig kun blev bestemt ud fra, at jeg aldrig selv har lavet and før, men rigtig gerne ville prøve det - og ja, så måtte mafiaen jo lige ligge smagsløg til :)

Fyldte andebryster på rucolabund:
4 andebryster af 300 g.
8 skiver serranoskinke
1 pk. skimmelost (evt. castello Black) og ca. 1½-2 skiver i hvert bryst
1 pk. bredbladet persille
Salt og peber 
1 pk. rucola

Befri brysterne for skind og skær en dyb lomme i siden af brystet. Denne lomme udfyldes med bredbladet persille og skimmelost. Brysterne drysses nu let i salt og peber og pakkes stramt ind i serranoskinken, for at holde fyldet inde i brystet.

Kom nu de fire indpakkede bryster over på en kold pande og skru op på fuld styrke, hvor brysterne steges i ca. 2 min. på hver side. På den måde bliver skinken hurtig sprød og sætter sig fast på brysterne. Du kan også pakke brysterne ind i lidt bomuldssnor for at sikre, at det hele ikke falder fra hinanden.

Når de har fået 2 min. på hver side skrues varmen ned på jævn varme og står her og steger for sig selv i 18-20 min. Vend brysterne af og til, så de bliver stegt ligeligt på alle sider og kanter.

Når brystern er færdige placeres de på et skærebræt og snoren pilles af (hvis du har brugt dette). Skær så brysterne ud i små fine og tynde skiver, og anret på et fint fad fyldt med rucola.



Hasselbach kartofler m. birkes:
1 kg. kartofler
1 brev blå birkes
Smør eller olie
Salt og peber

Skræl kartoflerne og snit fine riller i alle kartoflerne. Husk dog, kun at snitte sådan, at der næsten er skåret helt igennem kartoflerne, men kun næsten.  Placer herefter basserne på en bageplade beklædt med bagepapir og pensl så hver enkelt med lidt olie (eller en klat smør). Drys til sidst med lidt salt og bag kartoflerne ved 200 grader (varmluft) i ca. 40 min.

Når der er gået 30 min. drysses kartoflerne med birkes og bages så færdige de sidste 10 min. med birkes på.


Basilikumcreme:
1 bundt frisk basilikum
3 dl. creme fraiche (9 %)
1 fed hvidløg
Salt og peber

Pluk en potte frisk basilikum fri fra blade og kom dem sammen med creme fraichen og hvidløget, op i en blender og blend. Smag til sidst til med salt og peber og server cremen som et alternativ til sovs.

Dampede asparges:
letsaltet kogende vand
2 bundter asparges

Bring vand og salt i kog og dump de friske asparges ned i vandet. Lad dem koge i ca. 5 min. og tag dem da straks op af vandet. Anret fint på et fad og drys med groft salt.

Drik et stort, godt og dejlig glas rødvin til retten og indtag helst det hele i et særligt godt selskab - ligesom jeg gjorde det igår med cupcakemafiaen :) Det bliver det hele altså bare en kende bedre af. Mange tak for en dejlig aften igår de damer :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar