søndag den 15. juli 2012

Svansø Cremet Marmelade

- hindbær og jordbær marmelade, uden hele bær


Glassene fik jeg tilsendt fra Svansø til test for nogle uger siden, og allerede da jeg åbnede kassen, var jeg solgt, for bare selve emballagen var jo en fryd i sig selv. Her var de første mange point allerede tikket ind på kontoen, for ligesom mange andre kvinder, så elsker jeg fin og finurlig indpakning og emballage :)

Nå, men videre til selve smagen og konsistensen af de to basser, for udover at være økologisk, så er de jo uden hele bær, og det ændrer jo allerede en hel del, i hvert fald ved konsistensen.

Hindbærmarmelade:
Marmeladen smager af hindbær. Den er sød og cremet, men mangler "kernerne", som jo er det der kendetegner de skønne hindbær. Som vi alle ved, så kan disse "kerner" være en smule hårde at tygge i, så måske dette bevidst er fravalgt fra Svansøs side, da nogen måske kunne stemple disse kerner som værende "klumper" og "hele bær"? Hvem ved, det er kun gætteri, og hertil kan jeg kun konkludere, at det er en skam, at de har sorteret dem fra.

Jorbærmarmelade:
Jordbærmarmeladen smager af jordbær og har faktisk mere struktur i sig, end hindbærmarmeladen. De små lille "kerner" som også er at finde i jordbær, de er stadig at finde en snert af, hvilket jo også kendetegner jordbærene, ligesom de gør det i hindbærrene. Denne marmelade er også dejlig cremet og sød, og smager af det den skal, nemlig jordbær, sol og sommer.


Endelig har jeg valgt at give de to marmelader stjerner fra 1-5, hvor hindbærmarmeladen får 4 og jordbærmarmeladen får 3. Dette vurderes ud fra smagen, da jeg ikke mener, at konsistensen kan regnes helt med, da det jo er en cremet udgave uden bær. Min vurdering lyder derfor på, at hindbærmarmeladen smager mest af hinbær og og mest gennemtrængende i sin smag i forhold til jordbærmarmeladen. Måske skyldes dette også, at de fleste forbinder jordbærmarmelade med klumper og hele jordbær, smom også giver noget ektra til smagen, hvorimod der ikke er hele bær i en hindbærmarmelade.

Jeg er yderst tilfreds med produktet, men det er ikke et produkt jeg vil dumpe ned i kurven næste gang jeg handler, da jeg helst køber og spiser marmelade så "naturlig" som muligt, og derfor med klumper og hele bær i ;) Jeg vil dog tilføje, at hvis Peter pludselig begyndte at spise rigtig meget marmelade (han kan ikke fordrage marmelade med hele bær i), så faldt valget klart på denne variant.

2 kommentarer:

  1. Haha, jeg giver Peter ret ;-) Jeg kan heller ikke fordrage hele bær i marmelade, når jeg lavet det selv blender jeg det altid, se SÅ er det kræs ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, SÅDAN Rikke :) Godt der er råd for, at skille sig mere eller mindre af med de små klumper så ;)

      Slet