fredag den 31. august 2012

Brombær scones m. hvid chokolade

- en frisk men sød godte
 
 
For efter Peters og min lille moldetur efter brombær, så skulle der naturligvis kreeres lækre sager i det lille køkken. Udover at have spist dem  på min morgen yoghurt, så skulle de altså også afprøves i noget bagværk. Det blev derfor til disse lækre godter, som er pokkers gode, friske og søde på samme tid. Yum!
 
Opskriften giver ca. 8 scones
 
200 g. hvedemel
½ tsk. salt
4 tsk. bagepulver
2 spsk. smør
1,5 dl. mælk
1 spsk. sukker
1 stang vanilje*
50 g. hvid chokolade, hakket eller knapper
100 g. friske brombær
 
Bland først mel, salt, sukker, vanilje og bagepulver sammen, og kom så smør og mælk i, for dernæst forsigtigt at tilsætte de friske brombær. Ælt blot dejen sammen, og sørg for ikke at ælte alt for meget i den herefter.
 
Form dejen til en rund bolle, rul den flad (ca. 1,5 cm. høj) og placer den så på en bageplade beklædt med bagepapir. Snit nu 4 snit igennem hele dejen, så den danner 8 trekanter.  Skær dog ikke helt igennem, da de stadig skal hænge lidt sammen under bagningen. Pensl til sidst hele herligheden med et sammenpisket æg og bag basserne ved 220 g. i ca. 5 min. eller indtil de er gyldne i toppen.
 
*bland vaniljekornene sammen med lidt af sukkeret, så du på den måde bedre kan fordele vaniljen i hele dejen. Alternativt kan du blot bruge 1 tsk. vaniljesukker.

Du kan også rulle dejen ud og stikke runde "boller" ud med en rund udstikker. På den måde får den den velkendte og runde "scones-form", som de fleste forbinder med scones.







Note: en sprød og lækker scone, som har et friskt pift af de friske brombær, men som også har en skøn sødme, fra både sukker, vanilje og den hvide chokolade. Disse basser passer perfekt til en god brunch, en kop eftermiddagskaffe eller bare som hygge'snack på en god og dejlig fredag som denne :)

18 kommentarer:

  1. MUMS.... Sån en kunne jeg skam godt lige fræse:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det skal du heller ikke skamme dig over. Jeg har kværnet de første 2 :-)

      Slet
  2. Arj Kristine - nu stopper du!

    Hver gang jeg kommer herind, så har jeg lyst til straks at vende måsen ud og lave det du har blogget om - hvis ikke baby gør mig tyk, så gør du!!!

    Og de der brombærscones ser alt for lækre ud jo... Ku' Særdeles GODT!

    Brug lige weekenden på at skamme dig, og finde på noget jeg ikke synes er lækkert ;) Hvilket er svært, da jeg er en total omnivor!

    - Maj :D

    SvarSlet
    Svar
    1. UNDSKYYYYLD Maaaj. Haha, jamen jeg har faktisk ikke noget imod, at blive sammenlignet med en noget så skøn ting, som det at være gravid og babyer :) Det vil jeg egentlig meget gerne være ved ;)

      De er nu altså også super lækre. Jeg har også kanøflet de første to idag ;) Uuups.

      Haha, du kan tro jeg vil bruge weekenden på at skamme mig. Jeg tænker dog lidt, om du virkelig kan lide alt, eller om der er noget, som du gerne går udenom? I så fald skal jeg gerne prøve at kreere noget, som SLET ikke falder i din smag ;) haha. Selvfølgelig hvis jeg selv gider det ;)

      Slet
    2. Ha ha ha... Jamen det bliver noget af en udfordring, for det eneste jeg ikke spiser er: sennep, selleri og peberrod! Så hvis du kan kombinere alle tre ting i en ret, så hopper jeg let og elegant over ;)

      "fejlen" ligger jo også i de der uforskammede smukke billeder, som kan få enhver blegselleri til at se indbydende ud ;P

      - Maj :D

      Slet
    3. Arrrh okay - der satte du mig måske lige en kende på prøve. Jeg tror bare jeg vil fortsætte med at friste dig istedet for. Det er altså noget sjovere alligevel :)

      Slet
  3. Hvor mange brombær kom du i?

    SvarSlet
  4. Jeg er ellers ikke så meget til scones, men hold da magle hvor er de smukke og indbydende! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dem her vil du elske - im sure :) De er både søde, salte og friske på samme tid. En faaantastisk kombination efter min mening :)

      Slet
  5. Hej Kristine.
    Herlig sensommer guf. De er meget flotte at se på.
    Din søde mælkekande, hvor har du købt den henne?
    God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Heeej :) Uhm ja - en virkelig sensommer-treat, som jo passer PERFEKT til denne lidt kølige, lidt blæsende og ret efterårsagtige sensommerdag :) OG så en god kop kaffe ;) Haha.

      Mælkekanden er en gave, men jeg ved den er købt i "Il Gusto" her i Aalborg, men du kan vist også få nogle "kopier" i diverse små nips butikker såsom SØstrene Grene og Tiger. Der har jeg i hvert fald set noget lign. en gang imellem :)

      God weekend til dig også :)

      Slet
  6. Tak for din info.
    Heldigt, at jeg skal ind til byen (Aalborg) på torsdag, så går turen
    da vist lige forbi Il Gusto. Du er meget god til at arrangere dit hjemmebag,
    dine billeder og din tekst. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt :) Dejligt med en Aalborg tur :) Håber du finder den derinde, og at de stadig har den :)

      Tak for det :) Dejligt du kan lide hvad du ser. Håber du får lyst til at afprøve nogle af opskrifterne en dag ;)

      Slet
  7. Skal mælken være kold eller lun og hvad med smøret skal det være stuetemp. el koldt el. smeltet?
    Glæder mig til at lave den.

    SvarSlet