onsdag den 14. november 2012

Luftige Popovers

- et lunt og luftigt oste-brød


Som virkelig sparker måååås til en good omgang rygende varm suppe. Selv spiste jeg den til en god karrysuppe m. kylling, rød peber og gulerødder. En "popover", som denne lille luftge sag så fint er blevet kaldt, er en luftig muffin/bolle lign. ting, som næsten er hel hul indeni, men som har et sprødt og lækkert ydre. Dejen til disse popovers er lidt ala. pandekagedej, og består derfor at meget få ingredienser. Som nogle derfor også sikkert vil undre sig over, så er der ikke tilsat "falsk" hævemiddel, men det er derimod et animalsk hævemiddel som æg, der her gør hele arbejdet. 

Opskriften har jeg nappet fra Karolines Køkken, men da jeg undrede mig meget over, hvorfor der ikke skulle lidt salt i, så tilsatte jeg lidt af det, og tilføjede en smule mere ost end anbefalet, netop fordi det lige passede med den mængde jeg havde tilbage :) Opskriften som jeg lavede den kommer herunder:

Opskrift til 12 stk.

2 æg
2½ dl. mælk
100 g. revet mild ost
160 g. hvedemel
½ tsk. salt

Pisk æggene luftige og tilsæt så mælk og salt og bland det sammen. Kom hvedemelet i og pisk godt, indtil al melet er opløst og fordelt jævnt i dejen. Kom som det sidste osten i, og rør det ud i hele dejen, inden det fordeles i smurte muffinforme. 

Jeg brugte en fast muffinplade, som inden blev sprayet med sprayfedt (kan også smøres med alm. smør, olie eller magarine). Fordel dejen ligeligt i de 12 smurte forme og bag de små basser bed 200 grader i ca. 15 min. - indtil de er hævet godt op, er gennembagte og har fået et sprødt og gyldent strejf på overfladen. 





Note: alt efter om brødene skal anvendes til suppe, som snack, til ost eller som tilbehør til tapasbordet, så kan fyld og krydderier varieres. Du kan evt. komme lidt friske krydderurter i, anvende en anden ost eller bare spise dem helt plain, hvis tilbehøret skal komme mere til sin ret. Det bedste af det hele er, at du bestemmer :) 

4 kommentarer:

  1. De ser godt nok rigtig gode ud, dem må jeg hellere prøve at lave en dag :)

    Mia Andersen http://miaskageside.blogspot.dk/

    Husk at deltage i min give away :)

    SvarSlet
  2. Mums. Dem laver jeg os gerne til suppe. Sidst var det en lækker østrigsk gullaschsuppe. Dine ser og lyder nu bare lidt mere spændende end mine, som er helt plain ;-) Hehe

    Hilsen Lærke :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen de er også virkelig gode til suppe - og så er de super nemme at lave tilmed :)

      Slet