fredag den 7. december 2012

Et (meget) surt opstød

- som jeg desværre havde forudset ville komme


For jeg er virkelig skuffet og vred. Ak ja, dem der desværre har fået mit p.. i kog, det er de ellers så vældige Royal Copenhagen. For som vi sikkert alle sammen ved, så er deres blå mega mussel stel jo blevet "the thing" i løbet af de sidste par år, og er nærmest gået hen og blevet hvermandseje - hvad enten det er en enkelt kop, et par tallerkener, et fad eller et helt stel, og pludselige kom så også den sorte version. Jeg synes fra starten af, at det blå var en smule for meget "mormor" til mig og min stil, men så kom det sorte stel heldigvis også. Jeg faldt med det samme pladask for det, og begyndte at skrive det på diverse ønskelister, og har sågar også gjort det i år - både til fødselsdag og jul. For nej - jeg har naturligvis ikke hele stellet til 12 pers. endnu, men det er da et af de helt store ønsker at ende med  :) 

Det ved jeg dog ikke om det er mere, og jeg ved faktisk heller ikke, om det fortsat skal være på mine ønskelister. 

For for et par uger siden sendte min veninde mig nemlig en besked om, at de nu havde det blå mega mussel stel til salg i Rema1000 - JA, du læste rigtigt, Rema1000. Min første tanke var, at det var lige det jeg frygtede (lidt ligesom Björn Borg, D&G, Lacoste, Hunter gummistøvler, Global knive  mfl.)  - dog havde jeg som første indskydelse tænkt, at det nok var enten Føtex eller Bilka der ville komme først med salget i deres indkøbscentre, men nej - Rema1000 var først, og nu i denne uge fulgte Bilka så trop. Efter at have bandet og svovlet over det i en rum tid, så trøstede jeg dog mig selv med, at det da ikke var det sorte stel de solgte, men hallo - hvor lang tid går der, før det sorte stel også er at finde i butikker som Bilka, Rema1000 eller Føtex, og endda til billige penge???? Jeg mener bare - helt ærligt? Er det ikke at skyde sig selv i foden som anerkendt og kvalitetsbevidst virksomhed? Det kan da godt være, at prisen stadig er forholdvis dyr, ligesom vi ser det med eksempelvis Hunter, Global og Mega Mussel, men mister det så ikke bare sit image? 

Det synes jeg, og når jeg ser sådanne varer i et varehus som Bilka, Rema 1000 eller Føtex, så stempler jeg det med det samme som en påbegyndende discountvare, og det er da en skam - for det var ikke jo tænkt sådan fra starten af - tvætrimod. 

Jeg kan sagtens se, at man som virksomhed ser et stort potentiale og en masse gode kroner i, at kunne sælge varer i dansk supermarkeds butikker, og måske ikke kan sige nej til sådan et "samarbejde", men hvilket syn får vi så på selve virksomheden??? 

Jeg synes det er dumt, dumt, dumt. Mest fordi jeg selv ser en ære og en vis hygge i, at kunne ønske og samle på sådan et stel - også selvom det kommer til at tage tid, netop fordi det er tale om eksklusivitet og høje priser. Den helt samme hygge får jeg nok ikke fremover, specielt ikke hvis jeg pludselige også ser det sorte mega mussel stel i Bilka. Jeg tror desværre det bliver en realitet, for ikke nok med at det blå mega mussel kunne købes i Bilka, så solgte de også hvidriflet kopper. Åååh, hvor er jeg skuffet !!! 

Hvad synes I om dette? Ændrer det på jeres holdning til eksklusiviteten og mangel på samme, eller er I ligeglade og tænker det som en bonus, at I nu kan få den selvsamme vare til billigere penge? Ja kald mig blot en snob, men jeg synes ikke det er i orden. ØV!

62 kommentarer:

  1. Selv går jeg ikke særlig højt op i Mega Mussel eller bare mærkevarer, så set fra den vinkel (som forbruger) er jeg lidt "ligeglad" - men set fra et markedsføringssynspunkt, så er jeg helt enig med dig, disse mærker som er kendt for at være et brand med prestige i, skyder helt bestemt dem selv i foden ved at lukke sig ud i kanaler som Rema 1000, Bilka og Føtex!
    Der er desværre utallige eksempler, som fx Kappa og David Beckham som bliver solgt så utroligt billigt hos Dansk Supermarked, at man nu ser dem som et discount mærke og ikke som et high end mærkevare! Og selvom jeg ikke går op i Royal Copenhagen, så er det ærgeligt hvis man begynder at se på mærket med discount øjne! Eller som du siger - allemandseje ;)

    - Maj :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, men jeg tror også, at man skal gå op i det med mærkevarer, og i dette tilfælde Mega Mussel, for at kunne sætte sig rigtigt ind i det :) Men ja, også ift. et markedsførings synspunkt - jeg fatter det ikke. Ja, netop - der findes jo desværre flere hundrede eksempler på dette. Jeg er dog ligeglad med, om alle folk begynder at have det i deres hjem, kun fordi det bliver solgt i føtex eller bilka, det er ikke det der trætter mig, med derimod, at deres brand og image bliver dumpet for vildt, ved at sælge det i sådanne supermarkeder. Samtidig syns jeg også det er ærgerligt for butikker som Bahne, Imerco, Kop & Kande, som egentlig blot burde sælge det ekstra :)

      Slet
  2. Jeg synes helt klart eksklusiviteten går af det, når man kan købe det i Bilka og Føtex. Kan godt selv lide følelsen af at gå i fx Bahne og finde nogle 'mærkevare', som man altså ikke kan finde i hvilken som helst dagligvare butik. Jeg vil jo heller ikke synes det på sin plads at Bahne begynder og sælge Bilkas discount køkkenudstyr.
    At det så kan fåes billigere i Bilka, er selvfølgelig positivt.

    God weekend - på trods af øv følelsen :)

    - Louise

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ikke? Jeg synes også virkelig de mister deres image!!!! Netop - følelsen af at have gjort et godt kup i enten Bahne, Imerco eller kop & kande er en rar fornemmelse, og mest af at, fordi dem der er derinde, er der for at sælge dig det og hjælpe dig, hvis der er brug for det. Det kan rigtig nok fås billigt i Bilka i denne uge, men det kan det jo også i både Imerco, Salling, Bahne mfl. når der er tilbud på det. Det er derfor vigtig for mig at slå fast, at det INTET har med prisen at gøre, men derimod eksklusiviteten og dets image.

      Slet
  3. Jeg blev lidt sær tilmode da jeg opdagede det, godt nok..de to ting hører bare ikke sammen...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ikke? Jeg synes ikke det var en rar følelse i hvert fald. ØV!!

      Slet
  4. Du har ret.
    Bare de ikke skyder sig selv i foden. For en 10 års tid siden købte alle de unge (14/15 år) Burberry tørklæder, de billige af dem 1500,- var prisen, de kunne mærke at alle de " gamle " kunder ikke købte så meget mere for hvem gider at møde en 15 årige med det samme tørklæde, når man selv er 65 år?
    Burberry valgte at fjerne tørklædet fra deres hylder format holde deres status, det syntes jeg det kongelige skulle tænke på;0))

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, jeg kan faktisk godt huske den episode med Burberry. Jeg håber sgu Royal Copenhagen gør det samme :) Men jeg tvivler - desværre.

      Slet
  5. Som jeg forstår det, er det så ikke kun som spotvare? Altså det bliver vel ikke en del af deres faste sortiment? For så synes jeg bestemt ikke, der er grund til at råbe vagt i geværet (og kan det ikke være, at det måske er anden sorteringen?) Men ligegyldig hvad, er lige det her ikke noget, der kan få mit p-i-s i kog.

    Jeg synes lidt, det er snobberi til den lidt uheldige side - jeg kan sagtens følge dig, men så alligevel ikke helt (hvis det giver mening, hehe) :) Du har ret i, at noget af det eksklusive går af, men.. hvis det er noget man synes er fedt (og det er jo ikke en billig kopivare), så synes jeg ikke det gør noget, at det bliver solgt lidt billigere og der pludselig er flere der har det. Det virker lidt som om, at man så pludselig ikke gider have stellene mere, fordi Brian og Conni måske også får råd til en tallerken eller to..

    Det er måske lidt sat på spidsen, og ja, det er da helt sikkert ikke en så smart markedsføringstrategi ift. de "rigtige" kunder (dem som Royal Copenhagen måske gerne identificere sig med), men det her synes jeg, er spild af energi at blive harm over - MEN det er jo bare min mening :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jojo, det er en spotvare, men det gør det ikke bedre i min optik??? Det var ikke anden sortering, og selvom det var det, så synes jeg stadig ikke det ville være ok.

      Ja, du kan kalde det snobberi, og det er jeg helt indforstået med, og det har jeg det egentlig rigtig fint med :) For når jeg går ud og bruger mange penge på et stel jeg synes er fint, og gerne vil bruge de ekstra penge på, så er man nok også lidt en snob (eller måse bare kvalitetsbevidst????)

      Ja jeg synes stellet er fedt, og det er derfor jeg har det. Jeg vil heller aldrig nogen siden brokke mig over, at det blev billigere - tværtimod. Men det at det sælges i Bilka er hvad der pisser mig af. Det har aldrig været prisen, for alle vil jo gerne have det til den bedste pris, men at det skal sælges i supermarkederne kan jeg ikke holde ud. Du skriver at det måske er fordi Brian og Conni også kan få råd til stellene nu, men kan de ikke også det i en Kop & Kande, Imerco eller Bahne, hvor de tit og ofte dumper priserne til det samme????? Jeg har aldrig snakket pris, men derimod image. Jeg synes det giver et helt andet og billigt udtryk at sælge det der, hvor børnefamilierne går ind for at købe mælk, vintertøj og pommes frites fra frost i XXL poser.

      Måske det er spild af tid i din optik, men så går du jo nok op i så meget andet ;)

      Slet
  6. Desværre bestemmer "mærkerne" ikke altid selv om de vil sælges i supermarkederne, idet deres produkter desværre nogle gange havner på de forkerte markeder som eksempelvis dansk supermarked har adgang til at købe fra, også derfor "mærkerne" ofte er begrænset parti, da de ikke bare kan købe ubegrænset hos fx Royal Copenhagen. Ofte er "mærkerne" ligeså kede af det, som du eksempelvis er ;) da de gerne vil symbolisere de vigtige egenskaber som du også nævner ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det forstår jeg ikke? Vil det sige, at Royal Copenhagen ikke selv kan få lov at bestemme, hvem der får lov til at sælge deres varer? Det kan jeg næsten ikke tro.

      Slet
  7. Jeg er SÅ enig! Jeg havde ønsket mig et par Hunter gummistøvler længe! Altså lige indtil man kunne få dem i Bilka, så fandt jeg på noget andet.. Giver dig fuldstændig ret; de skyder sig selv i foden.. Ja det kan godt være det er en millionkontrakt de får.. Men tror bare de mister det i den anden ende.. :( ØV.

    SvarSlet
    Svar
    1. NETOP !!!!! Der er måske nogle hurtige penge i det, men desværre på kort sigt. !!!!!

      Slet
  8. Jeg synes lidt det er den samme diskussion som vi kunne tage omkring salg af bøger i Bilka/Føtex - det ødelægger ret meget for de, som rent faktisk specialisere sig i salg af disse ting og lige pludselig så har vi kun store varehuskæder der sælger alt og ingen special-forretninger! Det synes jeg er synd og skam! Boghandlerne herhjemme er ved at dø ud pga. Bilka/Føtex problemet og lige pludselig står vi nok med samme problem mht. isenkræmmere... Dermed synes jeg skisme også at det eksklusive går af varerne og det er generelt! Service og vejledning er jo også en del af prisen på varen, når du går i special-forretningerne og handler og det ville jeg ikke undvære! Men om noget bliver hver-mands-eje er for mig ikke vigtigt - det vigtige er, at jeg rent faktisk har kunne spare sammen til at købe den dyre og eksklusive ting og det ville jeg være stolt af! Dog ville jeg nok føle mig en smule bondefanget, hvis jeg ugen efter købet kan se prisen dumpet urimeligt lavt hos Bilka/Føtex...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, fuldstændig !!! Lad da de butikker der er lavet til det, og har forstand på at sælge det, sælge det !!!! Det er i hvert fald ikke sådan her vi hjælper vores små lille specialforretninger - og helt ærligt, er det ikke bare mest hyggeligt at træde ind i en butik, hvor de går op i at sælge dig de varer de nu engang gør, frem for Bilka, hvor der fandme ikke er hjælp at hente et eneste sted, trods det at der er 100 mand på arbejde hver dag.... JESUS!!!!

      Ift. hvermandseje, så er jeg også ligelgad med, og førnævnte "Brian og Conni" kommer til at eje det, for de kan ligeså vel gå ind i Imerco og købe det til billige penge. Jeg snakker stadig heller ikke om prisen, da den jo her også er høj, men simpelthen deres image. Jeg mister altså lige lidt. Især også fordi, jeg jo sætter en ære i, at samle og ønske mig en tallerken hvert år, og som du siger - pludselig stolt kan fremvise sit stel til 12 pers.

      Slet
  9. Hvis jeg skal være helt ærlig, så er jeg ligeglad. For det første er jeg slet ikke til musselmalet, og for det andet går jeg ikke op i mærkevarer (med mindre det er gode råvarer), så om en tallerken koster 50 kr eller 500 kr per stk. interesserer mig ikke - så længe jeg kan slippe for at købe den til 500 kr ;-)

    Men jo, selvfølgelig vil det betyde noget for deres image. Jeg synes dog, at det er længe siden, at musselmalet blev hvermandseje, og jeg forbinder det ikke med noget eksklusivt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe, jeg kan sagtens forstå dig Piske. Man skal nok også være til Mega Mussel for at kunne sætte sig helt ind i det :) Og ja, det er så der forskellen er - at du netop ikke går op i den slags, men det gør jeg :) Og derfor er jeg lidt trist til mode...

      Slet
  10. Man kan i denne uge få de selv samme kopper i Imerco til samme pris, hvis man så er club kunde får man dem jo lidt billigere end i Bilka, pga de der bonus point man kan samle.......

    SvarSlet
    Svar
    1. øhhh fra søndag d. 9/12

      Slet
    2. Jeps, og igen er det ikke prisen jeg er efter, men deres dumpende image, ved at sælge det i Bilka mm. For som du selv siger, så kan de fås til billige penge i andre butikker også - og det er da klart at foretrække.

      Slet
  11. Jeg er godt nok ligeglad hvor man kan købe tingene henne. Det gør jo ikke varen dårligere. Og hvis det endda er billigere er der råd til lidt mere. Du har vel ikke prismærket siddende, så andre kan se hvor du har købt dine ting?
    Jeg køber også brugte kvalitet ting, det er mere bæredygtigt end altid at købe nyt.
    Egenligt synes jeg der er andre ting der er meget mere vigtigt end hvilke butikker der er rigtige eller forkerte at handle i....
    God weekend.
    - Charlotte G

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, absolut ikke, men det er stadig et spørgsmål om image. Du har ret - der er mange andre vigtigere ting end denne diskussion, men alligevel vælger du at deltage ;)

      Slet
  12. Jeg er HELT med Stina og Piskeriset. Hvis jeg synes det er et fedt stel, så er jeg bedøvende ligeglad om jeg køber det i Imerco eller Bilka. Mit stel er fra Ikea og jeg drømmer da om Mega Mussel, men jeg er simpelthen for "nærrig" til at betale 500 kr. for en tallerken.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jaaah måske, men det er jeg ikke :) Forskellen på os to er så også, at du ikke ville give 500+ kr. for en tallerken, men det vil jeg :) Som tidligere nævnt, så skal man nok g lidt mere op i det, for at kunne sætte sig ind i det :)

      Slet
  13. Jeg kan egentlig godt se hvad du mener - men det kan ikke få mig til at fare i blækhuset. Der er tale om spotvarer i en begrænset periode (og i øvrigt helt umulige at få fat i, fordi de bliver revet væk på et kort sekund) og så er det stadig til dyr pris. Varerne er kun sat lidt ned, så ja, de er billigere end normalt, men ikke discount billige. Man får ikke ligefrem smidt dem i nakken. Jeg ønsker mig stadig en middagstallerken i sort megmusel, fordi jeg synes den vil se flot ud til mine kager, men jeg synes også, at den er for dyr at købe selv - derfor har jeg den på min ønskeseddel og jeg vil nyde at få den og bruge den - uanset om giveren har købt den til 599,- i en normal forretning eller 399,- i Rema... :-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Tjaah, der var nu rimelig meget at tage af i Bilka igår.... Nej, og igen taler jeg ikke om prisen, men deres image!!! Jeg er ligeglad med, om de sætter det ned til 100 kr. stykket - det er stadig en nedgang i deres image, at sælge det i Bilka og lign. butikker.

      Og ja, jeg har da også stadig mega mussel på mine ønskelister, men der skal nok skrives til, at de SKAL købes i Imerco, Kop & kande eller Bahne ;) Haha.

      Slet
  14. Jeg synes det er méget trist og jeg er helt enig med dig. :)
    Det de har bygget op igennem tiden, falder noget til jorden.

    Jeg var fx. ved at få et føl på tværs, da bilka eller føtex solgte Georg Jensen smykker.

    SvarSlet
    Svar
    1. TAK !!! Og ja - lige mine ord. Jeg har alle dage forbundet R C som et dyrt og eksklusivt brand, og det er altså blakket lidt nu!!!

      NEMLIG - jeg husker tydeligt Georg Jensen episoden.. Det er frygteligt !!!!

      Slet
  15. Jeg synes, du skulle besøge Bilka i Ålborg og undersøge tilbudene. Dengang de solgte Globalkvive var de fremstillet billigere i østen. Kvalitetet var derfor også derefter og der var ingen garanti, da de fik små hakker i bladet. Det gælder også for Ateliestellet, da de begyndte på det. Kvaliteten var ikke den samme. Du vil sikkert se må skønhedsfejl på Bilkas stel.
    Men øv...jeg er helt enig med dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ååååh, ja se du har nok fat i noget, men det bliver stadig ikke mere rigtigt at den grund. I hvert fald ikke i min optik. Men ja - det er super øv. Jeg er i hvert fald lidt trist til mode over det.

      Slet
    2. Det tror jeg også er tilfældet med Hunter gummistøvlerne. De virker slet ikke til at være samme kvalitet, som jeg kender.

      Slet
    3. Nej nemlig, og det er jo super ærgerligt.

      Slet
  16. Hvis der virkelig er tale om 1. sorterings varer (hvilket jeg tvivler kraftigt på), så synes jeg du skal skynde dig at købe. Det er da fuldstændig ligegyldigt hvor man køber, bare varen er i orden. jeg kender faktisk flere, der udelukkende køber 2. sortering - det synes jeg egentlig er værre, for så går man på kompromis med kvaliteten, selv om der kun er tale om små fejl.
    Du vil vel gerne købe dagligvarer i Rema, Bilka osv. hvis du kan få den kvalitet du ønsker? Eller handler du udelukkende i specialbutikker?

    SvarSlet
    Svar
    1. Næh, det synes jeg ikke det er, og derfor køber jeg det ikke der :) Ja, jeg handler mine dagligvarer i bilka og føtex, men ligeså gerne i Lidl eller Aldi, da jeg ikke går op i økologi, svaneærket, nøglehulsmærket, fairtrade mfl. Derfor er det jo nok en smagssag, da folk jo går op i forskellige ting :) J

      Slet
    2. Personligt går jeg mere op i , hvad jeg og ikke mindst mine børn, putter i munden frem for hvad vi spiser det af. Men det er rigtigt, vi er forskellige og går op i/prioriterer forskelligt.

      Slet
  17. Helt enig. Arbejder selv med firma-gaver og for bare 2 år siden var Rosendahl stadig eksklusiv nok til at vi kunne bruge det i gaver til firmaer (personale/kunder) - men de sidste par år har deres skåle mv. stået i ethvert supermarked og nu er det "værdiløst"...
    Jeg er helt enig med dig - jeg elsker også ting nøje udvalgt i specialforretningen - det være sig isenkram eller madprodukter mv... jeg mister altså lidt af glæden ved lige at ha' fundet "tingen!", hvis jeg dagen efter ser det i et katalog fra Netto...

    SvarSlet
    Svar
    1. Nemlig. Jeg kunne ikke komme med et bedre eksempel selv. Jeg synes virkelig det er en skam!!! Og ja, glæden ved at finde en eksklusiv varer i en specialbutik, hvor service også er en del af den gode oplevelse, er altså bare at foretrække. Det andet bliver ganske enkelt for lavt og upersonligt...

      Slet
    2. R.C bliver også brugt til firmagaver, så vidt jeg ved (krusende uden hank).....
      Og mange mærkers værdi bliver lidt ødelagt af at stå i Dansk supermarked, enig!
      Har selv arbejdet for Biotherm og ku ikke fordrage når en kunde hellere ville købe Biotherm cremen i Bilka, sammen med frostvarer, mælk o.m.a. - For mig handlede det IKKE om pris, men om firmaet image!!!! Kan godt følge dig Kristine, men tror bare vi må indse at i dag handler det om at overleve for mange firmaer, inkl. R.C, og derfor indgår de aftaler med "gud og hver mand" (fx Rema1000).

      Slet
    3. Netop - det handler heller om prisen for mig, men om selve produktet og dets image. Ja, du har måske ret ift. overlevelse, men jeg tvivler nu på, at et firma som Royal Copenhagen har problemer på den front. Men igen - det er ikke noget jeg ved noget om, så man kan selvfølgelig altid "håbe" på, at det "KUN" er derfor, at de gør det. Også selvom jeg ikke synes om den idé.

      Slet
  18. Er det ikke lidt snobberi at mene at en vare mister sit image, fordi det sælges i en butik som Bilka eller Rema1000?

    Forhåbentligt har du valgt at betale de mange penge for dette stel, fordi det er kvalitet og ikke kun forhandles af fx Inspiration. Åbenbart kan Føtex, Bilka og lign. butikker ikke sælge kvalitet i dine øjne, siger du så næsten ikke at de kun sælger skidt?

    Hvis du kun har valgt at samle på dette stel, fordi det er uhørt dyrt og ikke sælges i fx Bilka, så er du mærkevaresnob, og det er noget helt andet end at være kvalitetsbevidst.

    Det er ikke sikkert det er Royal Copenhagen der har valgt at samarbejde med disse butikker, det kan lige så vel være at Dansk Supermarked har parallelimporteret nogle varer.

    Er der efterspørgsel efter en vare, så vil butikkerne finde ud af at sælge dem. Det er egentlig meget enkelt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Næh, for det er sådan jeg ser på det :) Hør nu her - jeg har aldrig sagt, at Bilka eller Føtex ikke kan sælge kvalitet, for det gør de jo også på så mange områder, af fx. det, som de burde koncentrere sig mest om, nemlig dagligvarer. MEN, jeg har aldrig nævnt noget om, at det ikke er kvalitet, det der sælger. Jeg siger blot, at mærket og brandet får en helt anden betydning i min optik, når det sælges i eksempelvis Bilka...
      Jeg har ikke valgt at samle på dette stel, kun fordi det er dyrt, og ikke sælges i Bilka, men fordi jeg synes det er flot, og fordi jeg ved det er eksklusivt. For hvis jeg var en mærkevaresnob, så ville jeg nok gå hen og købe et laaangt dyrere stel, for ift. mange andre stel, så er Mega Mussel jo vand ved siden af. IGEN - det har intet med prisen at gøre, men image..

      Slet
  19. Her kan du finde dit stel på tilbud
    http://www.lavpris.dk/product.asp?product=69

    SvarSlet
  20. Jeg er dybt forarget over, hvorfor du mener at lavpris varehuse ikke kan være lige så gode RC forhandlere som Imerco og lign er...
    Hvad ville du egenlig tænke, hvis du modtog en kop, tallerken eller andet i julegave netop købt i Bilka?? Ville du straks få den byttet eller ville du kunne "leve" med, at Faster Ingrid har sparet en del penge på at købe den i Bilka?? Måske var det værd at tænke over

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, og det er helt fint du er det. Det ændrer ikke min mening ;) Jeg ville ikke tænke, men skride til handling og køre ind og bytte det, få pengene tilbage, sså en anden person, som IKKE går op i det, ville kunne få glæde af den vare :) Og derefter ville jeg køre ind til byen og købe den selvsamme tallerken i en Imerco, Bahne eller Kop & Kande :)

      Slet
    2. Jeg er dybt rystet over din overfladiskhed

      Slet
    3. Det var træls, men sådan er det bare i denne kontekst.

      Slet
  21. Hehe - jeg indrømmer gerne, at jeg er en mærkevaresnob og jeg eeeeeeeeeeeelsker mine Louis Vuitton tasker og pung. Men det irriterer mig grænseløst, at 14 årige teenagere og husmødre render rundt med kopier, som de har købt på ferie i Italien, Tyrkiet og Thailand. Man kan jo stort set ikke se forskel!

    Jeg ved der er forskel, og det er på en måde nok for mig, at jeg selv ved, at mine tasker er ægte. Men omvendt så bliver jeg så træt af det, når folk får at vide, at min er ægte og udbryder - guuuuuuuud, jeg troede bare det var en kopi ligesom alle de andres.

    Så jeg kan kun give dig ret. Det er fedt at have en speciel ting og oplevelsen af at gå ind og købe denne specielle ting, og den service man får, skal ikke trækkes ned på samme niveau som kartofler og mælk, der triller hen af varebåndet i Rema en onsdag eftermiddag.

    By the way - kender en medarbejder i Bog og Idé der fortæller, at de ofte tømmer hylderne i Føtex, når de har udsalg på diverse bøger. Simpelthen fordi Føtex nogle gange sælger bøgerne billigere, end Bog og Idé kan købe dem hjem. Siger ligesom lidt om hvordan de store er ved at ødelægge det for de små, ved at købe enorme partier hjem til billige penge, og insistere på at sætte sig på hele markedet.

    Mange hilsner fra

    Anne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, ja - den problematik kender jeg godt :) - men igen, det kommer helt an på, hvad det er, man går op i. Om det er mærketøj, parfumer, mad, smykker, porcelæn eller møbler, så er der bare forskel på folk :) og ja - de ting skal bare ikke sælges og komme ned på niveau som kartofler og mælk, som du så fint siger det. Det er uhørt!!!

      Åh ja, det sætter jo også det hele lidt i perspektiv, men for pokker jeg synes det er ærgerligt... For hvis ikke boghandlerne skulle kunne få det til den billige pris, hvem skulle så??? Ærgerligt det så ikke er sådan.

      Slet
  22. Lige en enkelt kommentar mere inden sengetid ;)

    Jeg tror en del af problematikken bunder i, at de fleste mennesker har stel, som de bruger til hverdag. Og stel som findes frem fra gemmerne, når der kommer gæster. Noget som er lidt dyrere og lidt finere - som man kun bruger ved særlige lejligheder, og som man behandler med stor forsigtighed. Kun vasker af i hånden osv osv :-)

    Vi bruger altså oftest kun det fine stel eller de dyre glas, når vi skal dække fint op derhjemme - ved fest eller højtider, fx jul. Altså når vi virkelig vil kræse. Men når vi konstant støder på tingene i fx Bilka eller Rema, så bliver det bragt ned på et niveau, som vi forbinder med hverdag eller måske ligefrem discount (Rema). Vi kan vel godt blive enige om, at det er en ret dagligdags ting at købe ind? :-)

    På samme måde var Rosendahl engang var noget lidt fint, og noget man fandt frem til gæster og pænt brug. Nu bruger de fleste vist bare deres Rosendahl glas som hverdags drikkeglas, for de skriger jo ikke ligefrem af fest og særlig stemning længere. Og ryger der et glas undervejs, kan vi altid købe nye i Bilka eller Fleggaard, næste gang vi er i Tyskland.

    Men hvis det fortsætter på den måde, hvordan skal vi så bære os ad med at symbolisere, at det er en særlig aften, hvor vi gerne vil gøre lidt ekstra ud af det i fremtiden?

    SvarSlet
    Svar
    1. bring it :)

      Jeg er dig helt enig. Vi bruger heller ikke stellet til hverdag, men kun hvis vi får gæster, eller skal fejre et eller andet. Jeg kan sagtens følge din problematik, og jeg har det på nøjagtig samme måde, men igen - så er det måske bare kun noget man lader sig påvirke af, hvis man går op i denne slags ting.

      Jeg elsker selv at lave en dejlig middag, som skal serveres på et smukt opdækket bord, og ja - det kan man sagtens også gøre med IKEA stel, (selv har jeg da et sort billigt stel til hverdag), men når man nu engang har fundet disse lækre ting at gå op i, og som man ser en ære i at samle på, og bruge til særlige lejligheder osv. så skal man efter min mening, heller ikke tøve med, at stå ved, at man er en smule bitter over, at det er at finde i Bilka.

      Du har ret - det er en ond cirkel!

      Slet
  23. Er enig i at RC ikke skal forhandles i dagligvarebutikker. Jeg mener faktisk kun at det skulle forhandles er RC selv i deres butik på strøget og i deres egen netbutik. Det er der jeg ville købe det. Og sådan har jeg det med alle store danske designmærker. Derfor vil jeg også hellere spare sammen til den ægte vare og glæde mig over den når jeg får den leveret, sådan som jeg har det med min 7er stol og Eames stol. Men at andre ikke prioriterer sådan kan jeg ikke tage mig af. Jeg vælger bevidst ikke at handle i Bilka, men det er af helt andre grunde såsom deres personalepolitik. Jeg sætter kvalitet over kvantitet og det gælder i alle livets aspekter. Det er bare ikke alle områder hvorpå jeg har råd til den luksus desværre. Men jeg forsøger at tage stilling til mit forbrug hver gang jeg svinger Dankortet og jeg mener ikke at det er hver mands ret at have musselmalet eller Georg Jensen sølvlysestager. Forbruget er ikke det vigtige men følelsen indeni. Har du det godt med at købe det parallelimporterede 2. sorteringsprodukt i DS så gør det. Jeg gør det bare ikke

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja netop - der den glæde der er ved, at spare op til en given ting, som man gå op i, den skal helt klart være til stede, og det er den bare ikke, hvis den bliver købt sammen med mælk og æg i Bilka.
      Helt enig - det er følelsen indeni der tæller, og hvis den følelse ikke er i orden, så er der noget galt. Og ja, folk må have deres helt egen holdning, ligesom du og jeg også har vores :) Det er heldigvis derfor, at vi mennesker er så forskellige, og går op i forskellige ting :)

      Slet
  24. Jeg kan godt se hvad du mener - men alligevel så ville jeg kun blive lykkelig for det blev billigere :D

    SvarSlet
    Svar
    1. hehe jaja, men det gør det jo så heller ikke. Det bliver jo kun et par hundrede kroner billiger - ligesom det også gør det i Imerco, Kop & Kande mfl. når det er på tilbud.

      Slet
  25. Må sige at jeg personligt mener at RC selv gav los for deres dalende succes-rate for et par år siden. Dengang da de droppede at have danske malere til at male deres porcelæn, men i stedet har haft nogle personer oppe fra østen for at lære kunsten at male mega. De er dog stadig ikke så god til det som de danske, så der er fortrykt på porcelænet hvor de skal male. Ja, det der jeg ikke som den samme gamle kunst som de danske HÅND-malere gjorde. Det eneste stel der bliver malet i DK er Flora danica. Det kan de stadig ikke male ude i østen. Så efter min mening har de selv bedt om det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen jeg tror skam også, at RC selv er helt indforstået med, hvad de er igang med, men det er det jeg ikke forstår. At de gør det de gør!

      Slet
  26. Nu det så meget længe siden alt det her er skrevet...men helt ærlig. Come on hvor overfladiske er i lige..
    So what om det sælges i bilka eller rema1000. Det gør da ikke at det er mindre pænt eller tiltalende. Gå dog efter hva i syns er pænt og ikke hva' det koster.
    Dvs. Jeres syn på folk der køber varer i bilka er puuuha ad for det er jo discount, uuuha hvor farligt.
    Mit hjem er smækfyldt med varer fra ferm, hay og royal.. og ja det er dyrt men jeg ville sgu blive glad hvis jeg ku få det billigere end hva det normalt står til om det så skal købes i netto. !!!
    Come on.
    Syns kun det fedt at alle får muligheden for at købe flotte tiltalende varer.!

    SvarSlet
    Svar
    1. Så håber jeg for dig, at HAY snart sælges i Bilka også ;)

      Slet
  27. Nu ved jeg ikke om mit opslag kommer to gange, for skulle lige logge ind på min Google konto, og så var det jeg havde skrevet væk. Beklager hvis det kommer to gange.

    Rema 1000 er ikke på Royal Copenhagens kundeliste, derfor er det ikke dem der har solgt varerne til Rema1000. Varerne må komme fra en af RC's kunder.
    De var bestemt ikke tilfredse, og som der er skrevet tidligere her, så går lidt af charmen fra brandet af. netop fordi eksklusiviteten ryger lidt, når man køber sine kvalitetsting i en fødevarebutik, i stedet for at opleve stemningen i flagstoren.

    Dengang det var i Rema1000 var jeg ikke samler. Ellers havde jeg købt noget af det de havde. Blot fordi priserne var rigtig gode, og jeg naturligvis gerne vil spare. Jeg vil tro, at jeg har royal for 50.000kr nu, og derfor uanset hvor fan jeg er, ville jeg gerne spare. For det er ikke småpenge jeg bruger. Men ja, det er mere charmerende at gå ind i deres egen butik, og købe sine ting. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Okay - uanset hvem der sælger det til Rema1000, så synes jeg stadig ikke det er i orden ;) Heller ikke selvom prisen er god. Men ja, der er flere måder at se det på ;) Heldigvis har jeg ikke set det der siden ;)

      Slet