fredag den 15. marts 2013

Brownie m. hvid chokolade

- og en snert af hindbær


Juhuuu - så starter vi lige weekenden ud med en sød lille sag - og så er vi da igang, ikk? :) Faktisk er den sød på hele to måder, for smagen er, som I sikkert kan regne ud ved at kaste et blik på ingredienserne, dejlig sød, men også udseendet er ret sødt efter min mening. Måske en anelse tøset - men ikke desto mindre var disse faktisk lavet til gemalen og hans kammerat, en aften de skulle have et par øl og et spil Manager. 

Ja jeg ved skisme ikke hvad det er med mig og de der tøsede farver, når drengene skal have kage. Sjovt nok siger de ikke noget til det - endnu :)

Opskrift giver ca. 12 stk. (Inspiration fra Odense)

125 g. smør
200 g. hvid chokolade
3 æg
300 g. sukker
1 vaniljestang
150 g. hvedemel
1 tsk. bagepulver
100 g. skovbær marcipan*
70 g. hakkede mandler
1 tsk. hindbær ekstrakt 

*alm. marcipan kan med fordel bruges, hvilket også anvendes i den oprindelige opskrift fra Odense, men da den skulle være lidt frisk og "bær" agtig, så blev det lige skovbær udgaven for mit vedkommende :) 

Smelt smør og chokolade sammen over vandbad. Pisk imens sukker, æg og vanilje sammen til en luftig masse, og rør herefter æggemassen sammen med chokoladen. Sigt dernæst mel og bagepulver ned i og vend blandingen forsigtigt sammen til en homogen dej. 

Vend nu de hakkede mandler og den revne marcipan ned i dejen og fordel det jævnt. Smør et ildfast fad (24 x 24 cm.) med fedtstof eller beklæd det med bagepapir, alt efter hvad der virker bedst for dig. vend dejen over i formen (fadet) og bag kagen ved 180 grader i ca. 40 minutter. 

Lad kagen køle helt af, før du skærer den ud i mundrette hapser og pryder den med den topping du foretrækker. Jeg valgte at smøre mine med et tyndt lag af Sorgenfris lækre hvide chokoladecreme m. jordbær :) 




Note: en sød og samtidig frisk haps, som passer perfekt til en kop kaffe, men som bestemt også kan laves til dessert. En god klat vaniljeis til, og bang - en lækker og nem dessert står klar. På Odense-marcipan.dk kan du endvidere se den topping de valgte at pryde deres version med :) Alternativt kan en enkelt omgang smeltet hvid chokolade være nok, da den ellers kan ende med at blive alt alt for sød :) 

8 kommentarer:

  1. Ej, det er da lidt sjovt, at vi begge lige har lavet denne kage :o)

    Den var SÅ god synes jeg, og er nu lidt ked af, at jeg valgte kun at lave en halv portion ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Guuuud ja! Jeg havde da slet ikke opdaget, at det var den samme :) Eller, i hvert fald den samme inspiration ;)

      Uf ja - den var über god! Jeg lavede den i sidste weekend, men har først fået blogget om den nu, og nej - der er derfor >>desværre<< heller ikke mere tilbage herhjemme, trods "hel" portion ! :(

      Slet
  2. Yum, de ser bare lækre (og smukke) ud.

    - Kit

    SvarSlet
    Svar
    1. Taaaak Kit :) Men ja - de var også ret læks ;)

      Slet
  3. Yumminess! :)
    Så enkelt kan det siges ;)

    SvarSlet
  4. Lyder mums, men nu er der jo også marcipan i :-)

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Neeetop :-) Jeg vidste den del kunne lokke dig lidt................meget.... :-)

      Slet