lørdag den 2. marts 2013

Kalorielette Kanelsnegle

- med stevia sukker


For som jeg skrev om igår, så modtog jeg for nogle uger side, en dejlig pakke fra Dansukker. De sendte mig nemlig deres nye SteviaSukker, som er helt ny på markedet, og den skulle så afprøves i noget bagværk her i ugens løb. Da jeg havde noget gær i køleren, som gerne ville bruges, så endte det ud i en omgang gærkage, nærmere betegnet disse lækre og endda kalorielette kanelsnegle. 

Opskriften fik jeg inspiration til fra det fine hæfte om søde sager med stevia sukker, som Dansukker sendte med i pakken. Jeg valgte dog at ændre en del i den, da jeg tænkte at gøre den endnu mere kalorielet. Jeg udskiftede blandt andet mælken med skyr, undlod fedtstof og tilsatte et bette æg :) Opskriften får i som altid herunder. 

Opskrift

50 g. gær
4 dl. lunken vand
200 g. skyr
½ tsk. salt
2 tsk. kardemomme
1½ dl. dansukker, stevia sukker
1 æg
12-14 dl. hvedemel

Fyld:

200 g. skyr
1 spsk. kanel
1 dl. dansukker, stevia sukker

Rør gæren ud i det lunkne vand og tilsæt dernæst skyren. Opløs skyren i vandet, så godt som muligt og kom herefter salt, kardemomme, sukker og æg i. Herefter tilsættes melet lidt efter lidt, alt imens der æltes på fulde hammer :) Dejen skal og vil være ekstra blød og klistret, da skyren sørger for ekstra blødhed og fylde. Tilsæt derfor melet lidt efter lidt, så du ikke ender med, at komme for meget mel i dejen. Stil dejen til hævning under klæde i ca. 30 min. eller indtil den har nået dobbeltstørrelse.

Lav imens fyldet. Dette gøres nemt ved blot at røre skyr, kanel og Dansukker SteviaSukker sammen til en blød og cremet masse.

Når dejen har hævet til ende slås den ud på et meldrysset bord, hvorefter den deles i to. Den ene del rulles i en kvadrat på det meldryssede bord og dækkes så med halvdelen af kanel-cremen. Dejen rulles nu nu sammen fra begge sider, så du får to pølser, der mødes på midten. Her skæres de til pølser fra hinanden, så du får to hele og frie pølser, uafhængige af hinanden :) Pølserne lukkes helt sammen, og deles nu på midten, så lagene med fyldet indeni kommer til syne. Hver pølse skæres nu over tre gange (så du får 3x2 pølser der er ca. 4 cm. lange). Disse to pølser snoes nu sammen og hæftes, så du får en smuk og fin kanelsnegl :)

Dette gøres på samme måde med den anden dej-halvdel, og wupti. Pludselig har du en hel masse lækre og kalorielette kanelsnegle.

Jeg kom mine snegle i de støre forme fra IKEA, som vist nok er lavet til formålet - bare i den svenske "kanelbullar" udgave ;) Når sneglene er placeret heri og på en bageplade, så hæver de endnu engang, denne gang blot 10-15 min. hvorefter de pensles med sammenpisket æg, drysses med perlesukker og bages ved 190 grader (varmluft) i ca. 15 min.



Note: en uuuuuutrolig sød og fløjlsblød lille bolle, som emmer af hygge og varme. Kanel der giver en dejlig varm fornemmelse, kombineret med den søde stevia giver et dejligt resultat. Ja jeg tror da jeg fremover skal til at bruge en pokkers masse skyr i mit bagværk - det giver sådan en dejlig og frisk smag, samtidig med at bagværket bliver blødt og lækkert, og kan holde sig friskt i længere tid :)

Udover alle de herlige ting der er i denne svend, så synes jeg også lige, at det er værd at slå et slag for, at der heller ikke er fedtstof i. Hurraaaaa :) Og man kan ikke engang smage at det mangler. Det da dobbelt win win :)

Må I alle have en dejlig lørdag. Skal den stå på bagning for nogle af jer? - det skal den for mig! No shit Sherlock!? :) 

10 kommentarer:

  1. Jamen i så fald må du godt liiiige bage en portion mere og sende med luftposten herover! Sådan en bette snegl kunne jeg godt sætte bisserne i :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen kære Piske - det ved du da, at jeg gør hver gang jeg bager!??!?! Er det aldrig kommet hjem til dig? Hmmmm. Så har jeg sgu nok den forkerte adresse!? :)

      Slet
    2. Skandale! Du må fyre de sløve brevduer og købe et par nye :-D

      Slet
    3. De blev opsagt idag! Heldigvis har sådanne duer ikke opsigelsesfrist ;)

      Slet
  2. Ser lækre ud, men jeg forstår altså ikke din beskrivelse af hvordan du ruller dem..... har du evt. et link eller vil du tage nogle billeder af din fremgangsmåde næste gang du bager dem?!
    Det er en opskrift der skal prøves - lyde lækker og svampet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, desværre intet link, da det er en kobi af selv-opfundet og inspiration. Men jeg skal nok prøve at huske, at fotografere seancen næste gang de laves, for de skal helt sikkert laves igen :) Ingen tvivl om det :)

      Slet
  3. Fine ser de ud :-)

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  4. Jeg har brugt hvid hvedemel i stedet for :)
    De ser mega lækre ud, og dufter fantastsk, glæder mig til at smage

    SvarSlet
    Svar
    1. Uuuhm, det lyder dejligt. Gid det var mig, der kunne sætte tænderne i sådan en sag inden længe :)

      Slet