tirsdag den 2. december 2014

Crispy Cinnamon Cookies

- eller bare cookies med kanel og måske fyld


Ja jeg skal være ærlig og sige, at jeg endnu er en smule splittet med at gå all in på julerierne - også selvom vi nu skriver december, men når man så har lyst til at bage noget med en lille snert af jul, ja så kan man gøre det sådan her. Personligt var jeg meget glad for, at disse basser ventede på mig i kagedåserne, da jeg kom hjem efter en hyggelig dag i juleklippedagens tegn med 7A. 

Så har du ingredienserne til en omgang cookiedej, evt. en rest nutella, en god portion hygge og lidt ekstra tid, så vil jeg anbefale dig, at kreere disse svende. Ikke nok med at de er yndige at se på, så emmer de en smule af jul i både smag og udseende - og i en sådan grad, at man ikke når at blive træt af julens søde sager ;) 

Opskrift til 2-4 plader med cookies

200 g. blødt smør
200 g. sukker
1 stort æg
1 spsk. vanillesukker
1 spsk. kanel
1 tsk. kardemomme
400 g. mel
evt. lidt nutella

Fremgangsmåde

  1. Smør og sukker piskes godt sammen og ægget tilsættes
  2. Tilsæt herefter vanillesukker, kanel, kardemomme og mel som det sidste og ælt dejen godt igennem til den er blank og blød. Stil herefter dejen på køl i en time, og rul herefter dejen ud på et meldrysset bord
  3. Rul dejen ud på et meldrysset bord og stik så småkagerne ud i den ønskede form 
  4. Bag dem på en bageplade beklædt med bagepapir ved 200 grader i ca. 10 min. (Hold dog øje med dem, da de hurtigt tager farve). De er færdige når kanten af småkagerne er brune og gyldne.
  5. Når kagerne er kølet af, kan de samles til en samdwich med en klat nutella imellem, men de glider nu også meget nemt ned helt natural :)
  6. Opbevares i en kagedåse eller en anden tætsluttende beholder. 




Note: denne cookiedej er meget medgørlig, hvorfor du fint kan udskifte krydderierne med dine yndlingskrydderier. Du kan også tilsætte kakaopulver, hvis du hellere vil have en chokoladevariant fremfor en kryddervariant, og vil du være ekstra eksperimenterende, så kan du tilsætte nødder - enten i selve dejen, eller drysse på inden bagning. En del af hvedemelet kan evt. udskiftes med mandelmel, hvis du vil have inkorporeret lidt mandler, uden det bier for groft. Ak ja - der er mange muligheder ;) 

2 kommentarer:

  1. Hvor var det dejligt, med lidt liv på din skønne blog igen.
    Flotte og delikate billeder!
    Du har været savnet længe.
    God julemåned til dig og dine!

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, Annette :) Dejligt at vide, at jeg har været savnet ;) Jeg forsøger stille og roligt at vende stærkt tilbage igen - december måned må siges at være et perfekt tidspunkt for et comeback ;)

      Slet