mandag den 12. januar 2015

Dadelbites m. chokotopping

- sund eller ej, så er de rocker gode


Åh januar, din bitch! Jeg elsker julen, men ikke hvad den gør ved kroppen og konditionen!!! Og nej, måske er jeg ikke den, der tager mest skade af, at tage et par kilo på henover julen, men det gør det altså bare ekstremt besværligt ift. at passe sit tøj (og dyrt, hvis man skal have nyt). For ja, 3-4 kilo kan rent faktisk mærkes på bukserne!!!!!

Nå, men januar er jo vanen tro en  måned med fokus på sundhed og velvære. Jeg kan dog ikke slippe de der søde sager helt, så jeg må tage alternative metoder i brug - og det gør jeg så. Om den er helt så sund, som jeg går og bilder mig selv ind - det vil jeg lade stå hen i det uvisse og fortsat leve i troen :)

Opskrift til 10-12 stk. 
(inspiration fra bloggen madgladmad.dk

200 g dadler uden sten
20 g havregryn
50 g mandler
20 g saltede peanuts
1 spsk peanutbutter
2 tsk kakaopulver
1 tsk sødt kanel
1 knsp salt
100 g mørk chokolade (jeg brugte Toms Ekstra m. appelsin)

Fremgangsmåde: 
  1. Kom dadler, havregryn, mandler, peanuts, og peanutbutter op i en blender/minihakker og blend til en klistret masse
  2. Tilsæt dernæst kakaopulver, kanel og salt og giv massen en tur ekstra i blenderen
  3. Bred massen ud på et stykke bagepapir og rul massen til et ½ centimeters flad rektangel 
  4. Smelt chokoladen over vandbad eller i mikroovnen og bred chokoladen udover rektanglet - drys med et par hakkede mandler
  5. Stil den lækre sag på køl en times tid, eller til chokoladen har sat sig
  6. Skær den dernæst ud i mundrette stykker, strimler, squares eller hvilken form du synes bedst om. Massen kan også trilles til kugler, dyppes i chokolade og trilles i finthakkede mandler





Note: en skøøøøøøøn treat, som er helt eminent til kaffe, og som man fint kan bilde sig ind, er en smule sundere end en snickers eller en mars bar :) Jeg ynder i hvert fald at nyde sådan en basse til en skoldhed kop kaffe, hvad enten det er derhjemme en regnfuld søndag eller en frisk og blæsende mandag på pinden ;) 

Om jeg skal have lavet en portion mere, siger du? Øøøøøh JA - i den grad, og det skal meget snart ske ;) God blæsende mandag derude :) Husk at hygge i rigelige mængder.... 

4 kommentarer:

  1. Bare rolig - dem smider du hurtigt :-)
    Lækre bites - dem må jeg prøve på et tidspunkt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det håber jeg ;) Uhm - det kan du roligt gøre - de er smækre lækre :)

      Slet
  2. De ser mega lækre ud 👏 😃 De skal helt sikkert prøves - og jeg vælger at tro på de er sunde 👍

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er de også, Lise ;) Og man kan snyde sig til mange ting - også troen om, at disse er sunde. Chokolade er vel sundt, ikk? ;)

      Slet