mandag den 27. juni 2016

Minimuffins m. koldskålcreme

- en frisk sommermuffin


Som godt nok ikke passer helt så godt til vejret lige pt. Men, men, men - jeg fik ferie i fredags, så skal vi ikke bare satse på, at det gode, danske sommervejr, vi så fint allerede har fået lov at hilse på, kommer igen meget, meget snart? Jeg satser stærkt på det - og håber, selvom vejrudsigten ser virkelig, virkelig skidt ud i den nærmeste fremtid.

Oh well - det må vel bare betyde endnu mere hygge i køkkenet, endnu mere kaffeslabberas OG dermed endnu mere KAGE. Ak ja, det er med at få det bedste ud de regnvåde sommerdage, selvom jeg nu meget hellere vil have sol OG kage, for det kan man faktisk også helt fint kombinere ;) Men når man nu ikke kan få begge dele, så må man jo proppe sol og feriestemningen ned i sit bagværk. Det har jeg forsøgt med denne muffin med koldskålscreme, som altså virkelig emmer af sommer og sol. Om ikke andet kan man vel altid forestille sig, at vejret er i top og en iskold skålfuld koldskål  (med en chokolademuffin på toppen) nydes på den solrige terrasse. 

Opskrift til MANGE små muffins 
(eller ca. 20 almindelige muffins)

Muffin:
2 æg
225 g sukker 
1 tsk vaniljesukker 
50 g kakao
1½ dl mælk
2½ dl kærnemælk
1 dl flydende fedtstof 
250 g hvedemel
1 tsk natron
100 g mørk chokolade, hakket

Koldskålcreme:
113 g smør
125 g natural flødeost 
1 økologisk citron (1 spsk saft og revet skal heraf)
400 g flormelis 
1½ tsk vaniljesukker 

Tilbehør/pynt:
1 håndfuld friske kirsebær
1 håndfuld rød skovsyre

Fremgangsmåde:
  1. Pisk æg, sukker og vaniljesukker til en luftig masse og tilsæt dernæst mælk, kærnemælk og flydende fedtstof
  2. Sigt hvedemel, kakao og natron ned i den flydende masse og rør godt til dejen er jævn og glat
  3. Hak chokoladen og vend den i dejen som det sidste
  4. Fordel dejen i små muffinforme og bag dem ved 175 grader i ca. 12 minutter 
  5. Imens laves cremen: rør smør, flødeost, vaniljesukker og saft og skal fra citronen sammen, hvorefter flormelis vendes i lidt efter lidt
  6. Du skal helst være hurtig til at røre cremen sammen, så den ikke smelter fra dig
  7. Når cremen er jævn og god i konsistensen, vendens den over i en sprøjtepose med tyl i og stilles dernæst på køl, indtil kagerne er kølet af og klar til pyntning
  8. Efter endt bagning af kagerne køles de helt af og pyntes efterfølgende med koldskålscreme
  9. Pynt afslutningsvis hver kage af med enten et kirsebær og/eller skovsyre

Note: en blød, frisk og bare skøn muffin, som kan spises når som helst. Den emmer af sommer (og af én mere) og sol, og selvom det ikke altid er til at regne med her i DK, så kan den heldigvis gøre sit til, at det da smager som sommer og sol. Den friske og samtidig søde creme har både syre og sødme, som går godt i spænd med den letbitre chokolademuffin og de syrlige skovsyreblade.

1 kommentar:

  1. Jeg er så stolt og glad for at være her for at dele dette bemærkelsesværdige vidnesbyrd, vidunderligt og ekstraordinært, jeg kan bare ikke tro, nu er min tidligere mand her hos mig og tigger om alle hans forkerte handlinger og fortæller mig, hvor tom han følte sig hele tiden han var væk, han forlod mig og forårsagede mig så smerte efter en skilsmisse, der fandt sted for 5 måneder siden. Og hele dette mirakel skete umiddelbart efter at jeg kontaktede Dr. Egwali for at få hjælp, jeg er den lykkeligste kvinde i hele verden i dag, jeg vil sige 'at have ham igen ved min side. Det er et mirakel for mig og min familie og evig glæde og lyst. Jeg er så glad nu, og jeg ved ikke, hvor meget jeg skal udtrykke min taknemmelighed og taknemmelighed over for Dr. Egwali. Jeg vil kraftigt anbefale ham, hvis du har brug for øjeblikkelig hjælp, da det er garanteret.
    Send ham en e-mail i dag /dregwalispellhome@gmail.com eller via
    WhatsApp: +2348122948392

    SvarSlet