mandag den 10. december 2012

Honninghjerter

- dem vil jeg sælge dig


Og dog? For efter lang tids overvejelse om, hvorvidt jeg nu kunne nå alt det med den der fordej, der jo skal stå i en måned, før den er til at bruge, så blev jeg enig med mig selv om, at det blev der simpelthen ikke tid til. Jeg havde godt nok læst mig til, at de andre "snyde" honninghjerte-opskrifter uden fordej, ikke var ligeså gode som de rigtige. 

Jeg sprang dog over hvor Gerda hun var lavest, og baksede en af de hurtige sammen. Opskriften fandt jeg hos Arla, hvor jeg egentlig synes det lød som en fornuftig opskrift. Jeg gik igang, og dejen virkede virkelig fantastisk og let. Jeg var sikker på, at det ikke kunne gå galt, og tørre og hårde det kunne de umuligt blive. 

Jeg tog desværre fejl, for selvom jeg fulgte opskriften til punkt og prikke, og gjorde som anvisningen lød omkring at bage dem ved lavere temperatur, men resultatet blev det samme. De blev hårde som sten, og smuldrede helt fra hinanden, når man tog en bid. Jeg blev stædig, for jeg synes altså det var spild, hvis al den herlige kage skulle smides ud, så jeg forsøgte mig med en fugtigt klæde. Altså tog jeg et fugtigt viskestykke, som jeg forsigtigt lagde i toppen af den lufttætte beholder, som mine hjerte blev lagt i, og så lod jeg ellers kagerne stå sådan i en tre dages tid i køleskabet. På den måde afgiver klædet fugt til kagerne, og de bliver igen en smule fugtige, og knap så tørre. 

Opskriften giver ca. 20 stk.

150 g. brun faring
150 g. honning
125 g. smør
2 æg
2 tsk. stødt kanel
1 tsk. stødt nelliker
1 tsk. stødt ingefær
1 tsk. hjortetakssalt
500 g. hvedemel

Smelt først brun farin, honning og smør sammen i en gryde, og lad det køle helt af. Kom det evt. over i en kold skål med det samme - så går det hurtigere. Når massen er afkølet piskes de hele æg og krydderier heri et ad gangen. Sigt herefter mel og hjortetakssalt ned i massen, og rør det hele godt sammen med en håndmixer. 

Dejen er meget flydende, og skal derfor stilles på køl i et par timer. Her sætter den sig, og bliver derfor helt fast. Når den er klar vendes den ud af skålen, og rulles ud på en meldrysset bord i ca. 1 cm tykkelse. Stik så dejen ud med stor og små hjerteforme, placer hjerterne på en bageplade beklædt med bagepapir, og bag ved 175 grader i ca. 10 min. eller indtil de er let gyldne. 

Efter bagning køles hjerterne helt af på en bagerist, og pensles dernæst med smeltet chokolade, og evt. et lille glansbillede :) Kom hjerterne i en lufttæt beholder (med madpapir imellem lagene) og lad et fugtigt viskestykke ligge i toppen. Stil kagerne på køl i en tre-dages tid, og nyd dem så :) 





Ak ja - det endte jo egentlig ud i et meget fint resultat, men jeg må indrømme, at det ikke bliver denne opskrift, jeg bruger næste gange. Der skal jeg altså prøve det med, at have en fordej til at stå i en 30 dages tid. Et honninghjerte skal åbenbart have den tid, et honninghjerte skal have :) 

28 kommentarer:

  1. NEMLIG! Ligesom ost ;) men de ser nu rigtig lækre ud alligevel og hatten af for at du ikke kasserede hele bundet - det er sand stop af madspil! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, ja netop :) jamen de blev da også ok til sidst, men for pokker det var tæt på, at de var røget over højre skulder, og direkte ned i affaldsposen. Jeg tænkte dog, at nu de jo nærmest var uspiselige, så kunne jeg jo ligeså godt eksperimentere, og se om der var noget at gøre ;)

      Slet
  2. Ej, hvor er det ærgerligt, at man ikke kan springe over, hvor Gerda er lavest, for jeg tænkte da ikke lige umiddelbart for en måned siden, at jeg skulle lave en fordej til honninghjerter. Nå, så må det blive et andet godt år i fremtiden, jeg skal prøve det :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej vel? Jeg synes også det er en anelse ærgerligt, men hvad pokker - det skulle jo afprøves, for når der ligger opskrifter rundt omkring, uden fordej, så må det jo være et tegn på, at det sagtens kan lade sig gøre. Det kan det også, men de bliver altså rockerhårde! ÆV

      Slet
  3. Jeg har selv prøvet med en fordej, der stod i 4 uger og hyggede sig i køleskabet. Men trods dette blev de ligeledes hårde som sten!! Så selvom Gerda var højere hos mig, blev de ikke bedre af den grund!
    Men fine og æstetiske ser de ud!! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nå for filan! ØV da. Så det vil sige, at selvom honninghjerterne får den tid de skal have, så er det ikke nødvendigvis vejen til succes!? iiih - den Gerda, den Gerda :)

      Slet
  4. Jeg bager honninghjerter efter Claus Meyers opskrift, hvor fordejen skal stå i en måned inden dejen laves færdige og de skal bages. De skal også stå med et fugtigt klæde over i 4 dage inden de er klar.
    Jeg vil HELT klart anbefale denne opskrift da det bliver nogle super super lækre honninghjerte! :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Okay - ejh det lyder da lovende, og jeg har faktisk set flere der har lavet honninghjerter med den opskrift, OG med succes. Den må jeg da hellere få gang i i god tid næste år ;)

      Slet
  5. Ha - skøn 'omskrivning' af det gamle ordsprog, den skal jeg huske - især når jeg er i selskab med min faster Gerda som er ca 1,55 høj :-).
    Har også prøvet Arlas honningkaget og er vendt tilbage til Meyers som bare er de bedste.

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, ja ikke? Det er en herlig omskrivning ;) Hahahaha, åååååh gud - ja husk da lige den til moster Gerda. Hun er jo helt vildt "apropos" i denne sammenhæng ;)

      Slet
  6. ØV - det er bare så irriterende med julekager som mislykkedes !! Har jo også en hvis erfaring :P

    Har længe overvejet en snyde honningdej, da det er månedespjat simpelthen er for kedeligt for mig. Og så troede jeg lige, at jeg kunne snuppe din her - meeeen så kommer du med det her bøvl - så ende vist med bagerens igen i år :) Tsk Tsk, Kristine ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jaaa, det har du nemlig, og nøjh hvor er det da surt. Jeg tør stadig ikke springe ud i den der Panforte. Iiih.

      Ja, jeg er heller ikke god til det der ventetid, men jeg tror nu alligevel det skal have et go næste år. Jeg napper også bagerens ednu en gang, for JA - jeg har købt de første 10 hos bageren ;) hahaha.

      Slet
  7. De ser ellers super lækre ud. Men ja - honningkager skal have tid og smager skønt når de lykkes :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de ser nemlig lækre ud, og de kan også sagtens spises, meeeen der skal godt med kaffe til, for de er altså lige rigeligt tørre. !!!

      Slet
  8. Svar
    1. haha, ja, og tak :) men jeg ville satme hellere at de var grimme, og en ren succes :) men ak ja, jeg må væbne mig med tålmodighed næste år ;)

      Slet
  9. Jeg går også prøvet Arlas i år... da jeg igen igen glemte det der med fordej. Og mine blev også helt hårde. Men har læst mig frem til, at bagerens trick er at fryse de udstukne hjerter FØR de bages. Og så i øvrigt stå i køleskabet natten over EFTER bagning. Jeg har selv brygget lidt på en teori om at proppe hjerterne i småkagedåser med det vuns og droppe afkøling på rist. Det er jo det der gør andre småkager bløde.
    Camilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Okay - det lyder spændende??? Men hvor lang tid skal de fryse inden man så bager dem? Den idé med kagedåsen giver jo ret god mening ;)

      Slet
    2. Fryseperioden var underordnet. og øv jeg husker tilbage, så drop jeg også en portion ned forrige år, og de blev lidt mere bløde end den klump dej der ikke havde fået frost. Men altså... man kan jo også fryse Brunkagedej. Og de kager bliver jo sprøde......

      Slet
    3. Ok. flot med mobilordbog der :o) øv = nu. drop = frøs

      Slet
    4. Tak for svar :-) jeg må prøve mig frem igen næste år :-)

      Slet
    5. Haha, kender det udemærket godt. Damn you autocorrect :-)

      Slet
  10. Jeg har brugt Meyers opskrift, dog uden potaske (da det er absolut umuligt at finde i England hvor jeg bor). Har brugt natron i stedet. Nu er kagerne bagte og har ligget i køleskabet under et fugtigt klæde i 3 dage, men er hårde som sten. Ak og ve. Hvad gør jeg? Har nu pakket dem helt ind i flere fugtige klæder og håber de snart bliver bløde. De duftede ellers så godt da de kom ud af ovnen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hmmm - jamen det var samme problematik herhjemme. Jeg synes dog det er mystisk, at flere har brugt Meyers opskrift, men med forskellige udfald. Uuff nu tør jeg næsten ikke kaste mig ud i det igen, for det kan jo stadig gå galt - OGSÅ med Meyers. Mht. dine honninghjerter, så tror jeg ikke der er mere at gøre. Jeg håber dog, at dine ekstra klæder kan hjælpe ekstra på det :)

      Slet
  11. Måske er honninghjerter bare et mysterium!(; Nu når jeg læser alt dette besvær må jeg (næsten undskyldende) sige at jeg har lavet honninghjerter for første gang i år og anede ikke de sku ligge længe. Jeg lavede nogle der bare skule ligge et døgn .. Og ja de blev altså ikke hårde - overhovedet ?(; man skulle næsten tro jeg havde lavet noget galt så!? ;0

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej du har da bare fundet dig en opskrift der fungerer, og så har du måske bare honninghjerte'tække ;)

      Slet
  12. Hah jae det må være noget i den stil - eller også kan det være samme opskrift bliver hård næste år .. Vil tiden vise (;

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej nej, vi satser på, at den gode bagekarma bliver hos dig og dine honninghjerter :-P

      Slet