tirsdag den 15. januar 2013

Løgtærte m. grov bund

- til dig som elsker løg og tærte


Både hver for sig, men også i én og samme mundfuld. Herhjemme bor der nemlig en styg styg løgtrold, og det er mig :) Jeg elsker løg og jeg elsker det i alle afskygninger. Både rå, syltede, stegte, ristede, varme, kolde, røde, hvide, perle aflange og runde. Ja bare løg generelt. Jeg har endnu ikke fået et løg, som jeg ikke kunne lide, så der må være lidt om det :) 

Og inden det hele kommer til at gå op i løg og røg, så må jeg hellere lige nævne, at denne lækre tærte jo er lavet i min skønne skønne og forholdsvis nye tærteform. Det er den aflange (med løs bund), som jeg spontant fik af gemalen (som en lille adventsgave i december, selvom vi slet ikke gav hinanden adventsgaver). Åh ja, nok elsker jeg blomster, meeeen sådan en tærteform der er der heller ikke sådan at kimse ad :) Hvabehar? :)  Jeg er i hvert fald meget stor faaaaan. Ikke fordi den kan noget som andre tærteforme ikke kan (jo at den har løs bund), men den gør bare noget helt særligt for tærtens udseende og lækkerhed. Jeg elsker den :) 

Opskrift til én aflang tærte (eller én rund)

Dej:

3 dl. rugmel
45 g. hvedemel
45 g. grahamsmel
5 spsk. vand
3 spsk. olie
1 tsk. salt

Fyld:

3 æg
1 dl. mælk
1½ tsk. salt
2 tsk. tørret basilikum
2½ tsk. karry
2-3 løg

Lav først dejen ved blot at røre mel, olie, vand og salt sammen, og ælten indtil dejen er sammenhængende og smidig. Rul den ud på et meldrysset bord, så den passer til din form. Kom den ned i formen og tilpas den med fingrene, så den dækker både bund og kant. Forbag den ved 200 grader i ca. 10 min, hvorefter den er klar til at blive fyld top med dejligt og lækkert fyld. 

Imens bunden bages, laves fyldet. Pisk æg og mælk sammen og tilsæt dernæst salt, basilikum, karry og det ene af de tre løg, som er hakket helt fint. De to resterende løg pilles og skæres ud i tyndet ringe, som til sidst skal placeres ovenpå fyldet. 

Når bunden er bagt hældes fyldet i, og løgringene placeres forsigtigt ovenpå. Du behøver ikke skille løgringene ad, men bare brug dem som de er, sammenhængende. Bag nu tærten ved 200 grader (varmluft) i ca. 20 min. eller indtil kanten er sprød, og den gyldne farve kommer til syne. 




Note: en lækker og smagfuld tærte, som smager godt af løg :) Uhm, og jog elsker elsker løg, og har altid gjort det. Der er dog, som I sikkert også ved og har erfaret, meget stor forskel på løg. I denne udgave har jeg benyttet helt alm. løg, men havde egentlig en plan om, at jeg også skal prøve med rødløg en dag. Det må da også give en ret så smuk tærte, tror I ikke? I hvert fald smager denne tærte himmelsk, og karryen giver lige lidt ekstra spice og smag til løgene. Yum. 

Spis den med lidt salat til, og nyd en helt og aldeles skøn ret uden kød, hvor man slet ikke tænker over, at det egentlig mangler. Hvis du absolut vil have kød, så kan et dejligt stykke kylling passe ganske godt :) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar