søndag den 20. januar 2013

Toscakage

- en sand bombe'fryd 


For det kommer nok ikke som nogen overraskelse, når jeg fortæller jer, at denne svend bestemt ikke er sund - nej tværtimod. For den er spækket med ene af gode sager, lige fra en blanding af lækre og sprøde nødder til en lille omgang fed fløde, og naturligvis riiigeligt med smør i også :) En kage lige efter mit hoved HAPS! 

Kagen her blev lavet tidligere idag, og blev så taget med hjem til svigerforældrene, hvor eftermiddagskaffen (og senere aftensmaden) skulle indtages. Åååh ja, hvilken søndag - og den bliver jo ikke ringere af, at herrerne skal spille kamp i aften. 

Nå, men videre til opskriften på denne lækre sag. Den er lavet med inspiration fra den skønne bagebog "Det sprøde Køkken", men der sneg sig altså en hel del ændringer ind undervejs. I får den som altid, som jeg lavede den lige herunder.

Opskrift til én tærteform (ca. 22 cm.)

Bund:
1½ dl. flydende becel
115 g. flormelis
2 æg
130 g. hvedemel
1 tsk. bagepulver
revet skal og saft af 1 økologisk appelsin
3 spsk. fløde

Fyld:
100 g. smør
75 g. hasselnødder, grovhakkket
75 g. mandler, grovhakket
75 g. lys muscovadosukker
1½ spsk. hvedemel
2 spsk. fløde

Pynt: smeltet chokolade

Pisk æg og flormelis sammen og tilsæt dernæst fedtstof, hvedemel, bagepulver, appelsinsaft+skal og fløde. Bland det hele sammen til en jævn og glat dej, og fordel så dejen i en smurt og rasp-drysset tærteform. Jeg valgte først at spraye min form med sprayfedt, for derefter at drysse den med et par spiseskefulde rasp, som rystes rundt i hele formen. 

Bag bunden ved 180 grader i ca. 20 min. eller indtil kagen er let gylden og fast i konsistensen. Imens bunden bages laves fyldet. 

Kom alle ingredienserne op i en gryde, og smelt hele blandingen sammen. Den skal blot varmes op (og smeltes sammen), og må altså ikke koge. 

Når bunden er færdig tages den ud af ovnen, fyldet smøres udover og sættes så i ovnen igen. Denne gang ved 230 grader, men kun i 6-8 minutter, eller indtil fyldet bobler. Når kagen er færdig, tages den ud af ovnen, placeres på en bagerist og afkøles helt. Når kagen er helt afkølet vendes den forsigtigt ud af formen, placeres på et fad og pensles med smeltet chokolade i kanten. 




Note: en lækker og ekstremt syndig kage, som man kun spiser ét stykke af - men så også et stort et :) Den fylder godt i mavsen, men den fortjener det også :) Den smager skønt af både nødder og synd, men appelsinen har også en dejlig gennemtrængende smag, som lige frisker den ellers meget tunge og søde kage op. Bestemt en kage der skal bages igen, og igen, og igen :) Jeg forestille mig, at en klat vaniljeis eller lidt cremefraiche med vanilje i, ville være ekstremt lækkert hertil. Uuuhm, guf :) 

17 kommentarer:

  1. Uha, toscakage er bare så godt, især fordi den er så smækfyldt med nødder - yum. Elsker, at den er så tung og bastant i det - perfekt til kaffe!

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Netop - nødder og den dejlige bastante bund er bare heavenly :) Og ja, helt perfekt til en kop kaffe, eller 4 ;)

      Slet
  2. Mums - den ser lækker ud! Jeg er helt pjattet med Toscakage, men desværre er husbonden ikke begejstret for nødder... så det er nok ikke lige sådan en jeg skal lave herhjemme ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. åååh for filan. Jamen så ved jeg da, hvilken kage jeg skal servere næste gang I kigger forbi ;) Hæhææ. For bare fordi husbonden ikke gider nødder, så skal det da ikke gå ud over dig ;)

      Slet
    2. Ja tak - min "husbond" er også nødde-hader :D
      Tærten ser max lækker ud! Og har faktisk aldrig smagt sådan en.

      Slet
    3. Haha, så skal jeg dælme huske at servere toscakage næste gang ;) Vi kan ikke have, at I ikke får opfyldt jeres nøddekvote ;)

      Slet
    4. Victoria Trolle-Millbrathsøndag, 28 juni, 2015

      Jeg gætter på, at den kan tåle nedfrysning, så løsningen for os nøddekageelskere må være:skær kagen op i passende stykker, pak ind, frys ned, og tag frem, når du skal forkæle dig selv. Min mand skal på arbejde i eftermiddag, og så tror jeg den står på baging her. Jeg har nemlig fået 1 kilo hasselnødder foræret, i både hele kerner og i skiver, og de skal bruges, inden de bliver harske.

      Slet
    5. Sikken en luksus. Nøddeforæring er altså ikke dumt :) Håber du fik fryseren fyldt op ;)

      Slet
  3. Mmh ser såååå lækkert ud! (:

    SvarSlet
    Svar
    1. OG det ER den :) Og den er også hurtigt væk igen, så man skal være hurtig ;) Haha

      Slet
  4. Ohhh my GOD! Den ser bare SÅ godt ud og jeg tror faktisk aldrig jeg har smagt sådan en fætter!!! Men bare synet af den får mundvandet til at drive... pyhh altså - den måtte godt tage residens herhjemme uden tvivl :P

    SvarSlet
    Svar
    1. Er det sandt? Noooo Agnethe - det er en fejl :) Jeg kan så fortælle dig, at hvis synet af den får mundvandet til at løbe, så vil jeg næsten ikke tænke på, hvad smagen gør ved dig ;) Den er hammer lækker :) MAKE-IT :D

      Slet
  5. HAPS HAPS! Toscakage er bare det bedste og et hit herhjemme - gerne endnu mere syndig, med marcipan i dejen :D
    Skal da vist snart have bagt årets første :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen sådan en svend er jo også RÅ LÆKKER!!! :) Og ja, udgaven med marcipan er jo kun ENDNU mere delikat! Åååh guf.

      Slet
  6. Åh sådan en skal jeg vist snart bage, lige nu mæsker vi dog os i kanelsnegle jdeg bagte igår, og de er dælme også blevet gode.

    Kæresten sagde lige hans mor tit bagte toscakage da han var barn, så nu må jeg se om jeg kan klare det ligeså godt ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ejh hvor lækkert :) Sådan en omgang lune kanelbasser der, er heller ikke sådan at kimse ad :)

      Haha, ejh hvor skægt. Ja så må du hellere se af at komme i sving Pernille ;) For selvfølgelig klarer du den ligeså godt :)

      Slet
  7. Hvor becel i dejen, og ikke smør som er meget sundere og bedre smag?

    SvarSlet