tirsdag den 28. maj 2013

Kahlua Coffee Cake

- en svampet og tung sag


Men desværre ikke i smagen, men mere i konsistensen. Det giver vel egentlig også sig selv, når der skal så meget yoghurt i, men spørger du mig, så må en kage med kahlua meget gerne smage lidt af kahlua også. Det var desværre ikke tilfældet her, så jeg vil råde dig til, at smide et ekstra skvæt i :) Konsistensen derimod, ja den er jeg jo helt pjattet med. Jeg elsker simpelthen kager, der er tunge og bastante i det. Denne her var dog liiiiige en tand for tung, og faldt desværre en smule sammen i bunden også. Måske den godt kunne have brugt en 10 minutter mere i ovnen. 

Ooh well, der er plads til forbedringer, men jeg skriver opskrift og fremgangsmåde som jeg gjorde det herunder, og så kan du jo selv spæde til med lidt ekstra sprut og ekstra bagetid ;) 

Opskrift til en kage (brødform)

3 æg
120 g. brun farin
150 g. smør, smeltet
3 dl. natural yoghurt
1 spsk. instant kaffepulver
½ tsk. salt
5 spsk. Kahlua
220 g. hvedemel
2 tsk. bagepulver

Pisk æg og farin luftigt og tilsæt dernæst den smeltede smør, yoghurt, kaffepulver, salt og Kahlua. Når alt dette er rørt sammen til en ensartet masse tilsættes melet lidt efter lidt, og til sidst vendes bagepulveret i. Kom dejen op i en smurt eller beklædt bageform og bag den først ved 200 grader i ca. 10 minutter, dernæst ved 180 grader i ca. 35 minutter. (her vil jeg nok ændre bagetiden til 15 min. ved 200 grader og dernæst 45 minutter ved 180 grader).

Når kagen er færdig vendes den ud af formen og køles helt af på en bagerist. Pryd den herefter med lidt glasur og en håndfuld hasselnøddeflager. Jeg anvendte en glasur lavet på flormelis og Kahlua - bare for at fuldføre konceptet helt ;) 




Note: en skøn og svampet kage, som ikke smager helt så meget af Kahlua, men som sagtens kan reddes ved blot at tilsætte mere af denne mægtige likør :) Kagen vil passe perfekt sammen med en klat creme fraiche, flødeskum eller en god portion vaniljeis, da den er lidt tung at spise til kaffen. I så fald tager man kun ét stykke ;)

2 kommentarer:

  1. Hold nu op hvor lækker, denne kage er nu officiel på min to-do-liste.
    Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. Juhuuu - den vil også egne sig godt til en kop kaffe ;) Så du kan trygt lave den :)

      Slet