fredag den 25. oktober 2013

Friskpresset Æblesaft

- med skønne æbler fra bedsteforældrenes æbletræ


Så har du endnu ikke fået brugt de sidste æbler, så kan du lige nå at lave sådan en portion lækkerhed her til weekenden morgenbord :) Det kræver naturligvis, at du har en saftpresser/juicepresser, som du kan smide dine æbler ned i, og som var den metode jeg anvendte :) Egentlig er der ikke den vilde kunst i denne skønhed af en "opskrift", men jeg tænkte, at I alligevel skulle have et sidste hint om, at I skal huske at bruge alle de dejlige æbler, som stadig hænger rundt om i folkets efterårshaver :) 

Jeg brugte en del af alle de skønne Ananasæbler, som jeg havde fået med hjem fra min bedstemor og bedstefar, en dag jeg var på besøg. Æblerne var igen i år ret små i det, så der måtte lidt flere æbler til end ellers. 

Alt du skal gøre er, at skrælle, udhule og skære æblerne i mindre stykker. Dumpe dem ned i din juice/saftpresser og lad maskinen gøre arbejdet. Dernæst sigter du skummet fra, så du kun har den rene juice/saft tilbage. Jeg valgte at smage min saft til med lidt citronsaft efterfølgende, da Ananasæbler jo er meget søde i det. Hvis du derfor også vælger at anvende Ananasæbler, så kan du måske også undlade at tilsætte ekstra sukker ;) Sundt og sødt på en og samme tid. HAPS! :) 




Note: en sød og sund mundfuld, som kan pifte ethvert morgenbord op! Udover den skønne søde smag, så får saften også den smukkeste let-pinke farve, og ser tilmed vildt sund og frisk ud! Se det er blot én ad de ekstra goder, du får ved at presse dine æblerester til saft. Og husk på - at i denne forbindelse er det tilmed ligemeget, om dine æbler efterhånden er blevet grimme og plettede udenpå - bare de er friske indeni :) 

4 kommentarer:

  1. Har også lavet en stor portion æblesaft i år, og er helt vild med det. Mig som ellers hverken kan lide æblejuice og æblemost :-)

    Og så er det jo super nemt, som du selv skriver

    SvarSlet
    Svar
    1. Ejh hvor godt !!! Der er nu også bare et eller andet over, at lave det selv. Det føles pludeslig lidt mere "friskt" og "rent" ;) Jeg kan nu også godt lide den købte, men elsker, elsker, elsker, når man kan gøre det selv (uden at det kræver en hel masse) og når der samtidig er rigeligt med æbler på træerne.. UUHM!!! :)

      Slet
  2. Ser super lækkert ud :) glæder mig over de skønne æbler der står gemt trygt og godt i en flamingo kasse i udestuen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. iiih det kan jeg godt forstå! Æbler ER og BLIVER bare en skøn ting. Både som saft, juice i bagværk i salater og ja - helt alene som de er! Jeg må indrømme, at jeg er fan. At man så samtidig kan bruge sine egne fra haven, er jo ENDNU bedre :)

      Slet