onsdag den 12. februar 2014

Kirsebærkage m. marcipan

- en smækker'lækker basse


Jeg er nemlig så heldig, at få besøg af en meget dejlig kvinde i aften. Min skønne veninde Helene kigger forbi til sludder, kaffe og kage, og ikke mindst til en stille og rolig aften, hvor den for mit vedkommende kommer til også at være et dejligt og nødvendigt break i en ellers hektisk tid. Jeg glæder mig SÅ meget :)

Nå, men faktisk skulle jeg have været hjemme hos Helene, men da Peter pludselig meldte ud, at han skal til årsmøde i banken i aften, og dermed har bilen, ja så kan jeg ikke rigtig komme hjemmefra (nej jeg tager ikke bare lige offentlig transport) Helene kommer istedet herud, og det gjorde jo pludselig, at jeg skulle være kreativ med kage-kreering. 

Jeg gik på tur i gemmerne, og fandt et dejligt glas syltede kirsebær fra Selleberg, som jeg længe har haft lyst til at eksperimentere med. Og da Line for noget tid siden diskede op med en lækker kage med syltede kirsebær, ja så slog jeg til. Lines blåbærkage m. Marcipan og kirsebær blev forvandlet til min version, nemlig uden blåbær (da jeg ikke lige havde dem på lager), og altså kun med de dejlige Selleberg Kirsebær og marcipan som fyld. Opskriften får I herunder.

Opskrift til 5-6 personer

1 økologisk citron, skal og saft
200 g smør
200 g sukker
3 æg
200 g hvedemel
3 tsk bagepulver
1 nip salt
150 g marcipan
170 g syltede kirsebær

Fremgangsmåde:

  1. Riv skallen af citronen og pres saften ud i en skål
  2. Pisk citronsaft, skal, smør og sukker sammen til en luftig masse
  3. Tilsæt æggene et ad gangen, og pisk massen luftig
  4. Bland hvedemel, bagepulver og salt sammen og tilsæt det - rør dejen jævn
  5. Skær marcipanen ud i små firkantede chuncks (½ x ½ cm) og vend dem rundt i dejen, så de er jævnt fordelt
  6. Sigt de syltede kirsebær fri for "sauce/sirup" og gem evt. siruppen til din morgenyoghurt, så den ikke går til spilde:) 
  7. Beklæd en springform med bagepapir (eller smør den grundigt) og fordel halvdelen af dejen heri
  8. Fordel halvdelen af de syltede kirsebær ovenpå dejen og pres dem forsigtigt ned i dejen
  9. Hæld resten af dejen op i formen og fordel de sidste kirsebær ovenpå - pres dem forsigtig ned i dejen
  10. Bag kagen ved 175 grader i a. 50-60 minutter 
  11. Tjek om kagen er bagt ved at bruge en kødnål eller et grillspyd. Hænger dejen fast er den endnu ikke færdig. 
  12. Når kagen at tage for meget farve inden den er færdig, dæk den da med et stykke stanniol under resten af bagetiden. 




Note: en skøn og svampet dessert/kaffe kage, som kan spises alene, eller med både creme fraiche og is. Sidstnævnte vælger vi nok at spise hertil i aften, for creme fraiche er ikke på lager (men det er isen), og nej - cyklen har været ude at køre det, den skulle idag, så ingen nødvendige ture herfra :) Heller ikke selvom det gælder creme fraiche ;) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar