mandag den 30. marts 2015

Soyamandler

- min nye last


Det var nemlig min kollega der introducerede mig for disse herlige svende, da vi i sidst uge havde "tapas onsdag" på arbejde. Vi havde længe snakket om at lave en "frokostaftale", hvor vi hver især skulle tage en lille ting med, og det blev så i sidste uge, det skulle løbe af stablen. En af mine kollegaer skulle derfor stå for lidt "snacks", hvorfor hun havde nappet en omgang soyamandler med. det var første gang jeg stiftede bekendtskab med dem, og det var et skønt møde :) 

Der skulle derfor ikke gå ret lang tid, før jeg selv skulle gøre hende kunsten efter, og så sent som i går, lavede jeg min første portion soyamandler. Ak ja, det er nu rart med påskeferie. Så er der rigtig mulighed for, at nå alt det, man ikke når i hverdagen. Nå, men altså. De er vildt nemme at lave og så smager de himmelsk. Peter kan godt nok ikke lide dem, men det gør mig intet, for så er der flere til mig. Jeg klager ikke ;) - og så må han jo bare holde sig til den saltede version i stedet. 

Opskriften skal I selvfølgelig have, selvom der ikke er den store kogekunst i sådan en omgang. Det eneste du skal have på lager er soya, mandler, lidt salt, en pande og et komfur :) 

Opskrift 

2 dl mandler
2 spsk soya
½ tsk salt

Fremgangsmåde
  1. Rist mandlerne af på en tør og varm pande
  2. Hæld soyaen over mandlerne og rør rundt til alle mandlerne er vædet i soya
  3. Stil blusset på middelvarme og rør i mandlerne under hele processen, indtil der ikke er mere soya på panden
  4. Bred mandlerne ud på et stykke bagepapir og lad dem køle af
  5. Når mandlerne er kølet af, drysses de med ca. ½ tsk salt og vendes rundt så salten fordeles jævnt
  6. Opbevar mandlerne i en tætlukket beholder - hvis du kan nå at komme dem i, før de er væk :)



Note: Der er intet hokuspokus - det er, hvad det er. Mandler vendt i soya, og det smager helt fantastisk. Man skal selvfølgelig kunne lide soya, for de smager naturligt nok at soya. Måske er det også derfor, at Peter ikke kan lide dem, meeeen jeg troede lige, jeg kunne snyde ham. Ak nej. En ting er dog sikkert. Er du til soya og mandler, så skal og må du lave sådan en omgang her. De passer perfekt som appetizer, eller som snack til et godt glas rødvin eller et iskoldt glas hvidvin. Perfekte til påskens, forårets og sommerens hyggestunder :)

2 kommentarer:

  1. Haps! Tak for opskrift. Den idé ville jeg ikke selv være kommet på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekom da :) Håber du bliver ligeså pjattet med dem, som jeg er :)

      Slet