søndag den 25. oktober 2015

Frugtbrød m. kanel

- og fokus på fedtet 


Eller i hvert fald et forsøg på at tænke over, hvilken slags fedt der indtages i det daglige. For jeg skal da være ærlig at indrømme, at jeg meget ofte bruger den gode gamle fedtede svend, smørret. "Det er smørret, der gør'et" - ikk?

Eller hvad? Ikke helt faktisk, for godt nok smager smør dejligt, når man skal spise det på brød, men når det skal i bagværk, så er det for det meste bare med til, at underbygge og understøtte de andre smage i bagværket. Derfor kan man jo ligeså godt, så vidt det er muligt, udskifte det mættede fedt med det umættede. Er du ikke enig? 

Nå, men uanset om du er enig eller ej, så har jeg sat mig for at gøre et ihærdigt forsøg på, at tænke meget mere over det, end jeg hidtil har gjort. Så skabene er pt. fyldt op med diverse plantefedtstoffer, og smørret får lige lov at hvile lidt for en stund :) Det skal naturligvis siges, at det ikke kun er smørret, der er i fokus, men altså det mættede vs. umættede fedt, hvorfor der i øjeblikket også skæres en del ned på sukkerindtaget ;) 

OG i den forbindelse, ja så har jeg kreeret dette brød, som er spækfyldt med "sundt fedt". Masser af nødder og så en hel del frugt (godt nok af den tørrede slags), som giver sødme og struktur. Uhm. Den perfekte eftermiddagssnack eller som en sød ting i madpakken.  

Opskrift til 1 brød

1 dl rosiner
1 dl tranebær
1 dl dadler
1 dl tørrede figner (ca. 10 stk.)
½ dl mandler 
½ dl hasselnødder 
2½ dl vand
1 dl honning 
1 dl flydende becel
2 tsk bagepulver
1 tsk kanel 
1 knsp salt
5½ dl hvedemel 

Fremgangsmåde

  1. Hak nødderne groft, fjern stenene fra dadlerne og skær dadler og figner i mindre stykker
  2. Bland nødder og tørret frugt sammen i en skål og tilsæt vand, honning og flydende becel
  3. Bland mel, bagepulver, kanel og salt sammen og sigt det over i nødde/frugt blandingen
  4. Rør dejen sammen til en klæg masse, smør en rugbrødsform og hæld dejen heri
  5. Bag brødet ved 175 grader i ca. 45 minutter. 


Note: et mega lækkert brød, som kan nydes som en sundere snack og mellemmåltid, i madpakken, på farten, eller som et indspark til eftermiddagskaffen. Du kan smide dine favoritter af både nødder, krydderier og frugter i brødet, så det bliver præcis som du ønsker. Fedt ikke? :) 

2 kommentarer:

  1. Bestemt et meget lækkert brød, som jeg vil prøve at bage :-)
    Jeg kan godt lide din blanding af nødder og frugt :-)
    Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Det skal du virkelig gøre :) Dejligt du kan lide blandingen. Det smarte er heldigvis, at trænger man til lidt forandring i fyldet, så kan man sagtens ændre det :)

      Slet