fredag den 11. december 2015

Julepynt DIY

- fordi hjemmelavet julepynt bare er hyggeligt


Jeg husker det tydeligt. Den udvalgte dag i december, hvor jeg sammen med min mor sad ved det store spisebord midt i køkkenet, og en kæmpe julepyntsfabrik pludselig åbnede. Juledekorationen var tændt og bordet var tapetseret ind i guirlandestrimler, skabeloner i alle afskygninger, glanspapir, silkepapir, karton, sakse og lim. Det var en fest, og jeg glædede mig altid helt vildt. En hel eftermiddag/aften med kreativitet og så endda i mors selskab. Det var en tøseting - drengene gad det heldigvis ikke, og min lillesøster var ikke stor nok til at være med. Jeps - jeg havde min mor helt for mig selv, og det var fantastisk. 

Siden jeg flyttede hjemmefra, har der ikke været den store kreativitet, hvad angår kreering af julepynt. I år har der dog sneget sig lidt ind, og det har jeg tænkt mig at vise jer. Ikke fordi der er noget særligt i det, men fordi jeg synes det er hyggeligt. Specielt fordi man kan gøre det uden de store forberedelser og uden de vilde redskaber.

For alt du skal bruger er:

- en god saks
- servietter (helst de helt små)
- helt almindeligt papir 
- snor 

Serviet pompon
Et enkelt, men fint stykke julepynt, som både kan hænges på en troldegen, grene i en vase, på juletræet eller i vinduet. De gør sig også rigtig godt på pakker, eller som luftig bordpynt på årets juleborde. Når vi skal holde julefrokost herhjemme, har jeg også planer om at pryde bordet med disse pomponer i flere farver. 


Fremgangsmåde
  1. Fold servietten ud til et rektangel og fold den dernæst med et 1 centimeters bredt buk
  2. Bind dernæst en snor rundt om den sammenfoldede serviet - snoren skal placeres på midten af servietten. Lav gerne snoren ekstra lang, så du kan lave en løkke til ophængning
  3. Klip dernæst enderne af - enten i en spids eller i en bue
  4. Begynd nu at dele hvert enkelt lag i servietten og fold det forsigtigt op mod samlingen - men pas på. Servietten er meget skrøbelig.
  5. Gør dette ved begge ender og alle lag i servietten, og BUM. Et stk. serviet pompon er færdig og klar til ophængning. 

Snefnug
En smart og lidt minde eomstændig måde at lave snefnug på. For da jeg var mindre, og sad med min mor ved det store klippe/klistrebord, ja så skar vi altså vores snefnug osv. ud med en sløv hobbykniv. Smid du blot den sløve hobbykniv ud - du kan sagtens nøjes med saksen. Selvfølgelig får du ikke alle de mindre fine folder, hvis du skærer det ud, men det har da også sin charme, ikk? :) 


Fremgangsmåde
  1. Start med at klippe et stykke papir ud til en firkant
  2. Fold papiret ud og lav et buk den anden vej, så du ender med at have bukket et kryds
  3. Fold så papiret sammen på den ene led, så du ender med en trekant 
  4. Tag så hjørnet til højre og buk op over
  5. Vend hele baduljen rundt
  6. Tag så hjørnet til venstre og buk op over 
  7. Vend hele baduljen en halv omgang og buk det sammen på midten 
  8. Tegn din skabelon på det sammenfoldede stykkepapir og klip efter din skitse 
  9. Vær forsigtig, når du folder den ud, da det kan være skrøbeligt 
  10. 1, 2, 3 og BUM - et smukt snefnug kommer til syne

Note
Simpelt, luftigt og (efter min mening) ret lækkert. Du kan jo variere ud i det uendelige. Både med mønstre i snefnuggene, anderledes ender på pomponerne, andre farver i både servietter og papir - jeps. Mulighederne er mange, og alle kan være med. Såååååå - har du ikke planer for den kommende søndags adventshygge, så er her en idé :)

Vil I se en DIY i billeder, så kan den findes på det herlige pinterest. Selv har jeg fundet inspirationen HER og HER

Ingen kommentarer:

Send en kommentar