lørdag den 13. februar 2016

Fastelavnsboller m. vanilje

- bedre sent end aldrig


Ja for det var da lige før, at jeg glemte at vise jer årets fastelavnsbolle-produktion. Og nu da de var så gode, som de faktisk var - ja så skal I da ikke snydes for opskriften. Jeg er i hvert fald ikke i tvivl. Denne opskrift er den hidtil bedste på fastelavnsboller, jeg har prøvet, så den er blevet gemt godt og grundigt. Inspirationen er hentet hos den dygtige Ann-Christine, men da jeg er en sucker for vaniljeprikker (og jeg tilfældigvis havde lidt ekstra på lager), ja så blev der altså skruet lidt op på den front. 

Derudover havde jeg ikke mere grahamsmel på lager, så her blev den kørt ind med ren og skær hvedemel,  meeeeeeen det kan jeg nu heller ikke forestille mig, at de blev dårligere af - tværtimod ;) Måske kun mere usunde, men hey, fastelavn er jo lig med slik, hygge og et væld af søde sager, så hvorfor ikke køre den helt ud. Det gjorde jeg, og resultatet blev fantastisk. 

Opskrift til ca. 18 boller

25 g gær
1½ dl mælk
100 g flydende becel
80 g sukker
1½ vaniljestang
1½ tsk kardemomme
½ tsk salt
+ hvedemel til det passer
200 g marcipan
200 g nougat

Fremgangsmåde

  1. Lun mælken og rør det flydende fedtstof  - rør dernæst gæren ud i væsken
  2. Flæk vaniljestangen på langs, skrab vaniljekornene ud og bland dem med lidt af sukkeret og kom det op i væsken sammen med kardemomme og salt
  3. Tilsæt melet lidt efter lidt - indtil du har en blød og elastisk dej
  4. Lad dejen hæve under klæde i ca. ½ time, eller indtil den er hævet til ca. dobbelt størrelse 
  5. Del dejen i 18 lige store dele, tril dem til kugler der bankes flade og placer så en klump marcipan og en klump nougat i midten. Luk siderne op omkring og sørg for at lukke enderne godt sammen.
  6. Placer bollerne på en bageplade beklædt med bagepapir og lad dem hæve i ca. 20 minutter
  7. Pensl nu bollerne med sammenpisket æg og bag dem ved 200 grader i ca. 15-20 minutter
  8. Lad bollerne køle helt af, før du pynter dem med glasur 



Note: Pas på - man bliver afhængig af skidtet, så måske er det egentlig meget godt, at der er et helt år til fastelavn igen ;) Jeg kan i hvert fald sige, at jeg har fået min ration for i år. Derudover skal det naturligvis nævnes, at det at der i denne version er små, lækre, sorte vaniljeprikker KUN gør dem bedre. Du smager det kun svagt, men smagen er der, og ikke mindst synet af de lækre prikker. Uhm. 

Det her må være min yndlings opskrift. De kan naturligvis også fyldes med alt andet end kun marcipan og nougat - meeeen herhjemme har jeg en, der ikke er så vild med vaniljecremen og syltetøjet, så der bliver lavet luksusudgave i stedet :) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar