søndag den 11. december 2011

Svenske peberkager

-  men lavet i et pæredansk hjem


Jaaaa det skal ikke være nogen hemmelighed, at disse julegodter går som varmt brød i det lille hjem. Et bevis på det er nemlig, at det her er anden portion jeg laver, fordi den første portion var væk efter to dage :)

Ja det gik faktisk så stærkt, at de ikke nåede at blive pyntet - ganske enkelt fordi at halvdelen af første portion allerede var væk, da den sidste halvdel lige var kommet ud af ovnen. Derfor gad jeg ikke påbegynde pyntningen, da det pludselig synes at være ligemeget for Peter og Chillum, som ikke kiggede skævt til lige at dele et velvoksent peberkagerensdyr eller tre ;)

Denne omgang blev dog pyntet (godtnok en smule simpelt, men sådan skal det være engang imellem), og opskriften har jeg fundet på FamilieJournalens hjemmeside, som begge omgange af peberkagedej blev lavet efter. Jeg siger jer bare, at denne opskrift sidder lige i skabet og vigtigst af alt, så er den super lækker at arbejde med.

Opskrift:
125 g smør
200 g sirup
150 g brun farin
500 g mel
1 tsk. peber
1 tsk. st. ingefær
1 tsk. st. kardemomme
3 tsk. st. kanel
2 tsk. natron
1 æg

Smelt først smør, sirup og farin over svag varme og rør dernæst krydderier og natron i og lad det så køle lidt af. Rør herefter æg og melet i og ælt dejen godt igennem. Stil nu dejen på køl i et par timer, gerne natten over - eller længere. Når dejen har lagt på køl i en rum tid, rulles dejen ud i 3 mm tykkelse og stikkes dernæst ud i de ønskede forme og figurer.


Bag peberkagerne ved 200 grader i ca. 5-6 min. Hold dog et vågent øje med dem, da det pludselig går stærkt. De er færdige når de er hævet op og har fået en flot gyldenbrun farve. Vær opmærksom på at de vil være bløde, når de tages ud af ovnen, men tvivl ikke - det er helt korrekt, men for at køle helt af, skal peberkagerne hurtigt over på en bagerist.

Pynt evt. med glasur eller royal icing - eller undlad helt pynten, for tro mig - sådan kan de også sagtens spises! Det var intet problem herhjemme i hvert fald ;)

8 kommentarer:

  1. Trine: Håhååå, det er de virkelig også :) Nu er der altså snart jul - jeg kan mærke det ;)

    SvarSlet
  2. Hvor er de fine!
    Tror aldrig jeg har smagt peberkager før. Er det i samme dur som en brunkage?!

    SvarSlet
  3. Malene: Taak :) Ejh det er godtnok en fejl så ;) det må du have afprøvet. Ja, de smager nogenlunde ligesom brunkager, bare der ikke er nødder/mandler i peberkager :)

    SvarSlet
  4. Det der stråler jo bare langt væk af julehygge :-)

    SvarSlet
  5. Piske: jaaaaa - og billederne taler sandt ;) YUM! iih, hvor jeg altså elsker julen ! Jeg mangler bare lige det sne der :)

    SvarSlet
  6. Denne opskrift skal simpelthen prøves i år.. Ser virkelig lækkert ud.. :D

    SvarSlet