onsdag den 18. januar 2012

Fibermuffins m. blåbær

- og masser af power


Det er selvfølgelig den gode og sunde form for power, og der er rigeligt af det i disse lækre, svampede, søde og ikke mindst sundere muffins. Du kan som jeg har gjort her til morgen, nyde dem til en gigantisk stor friskkværnet god kop kaffe :) Uuhhhm

Opskriften skal i selvfølgelig have, for dem her må i altså lave en dag. De er gude skønne og smager af alt det usunde, som slet ikke er i dem :) HAPS!

Opskrift (15 stk.)

2 æg
1½ dl. perfect fit (kan erstattes med 2 dl. alm. sukker)
½ dl. vindruekerneolie
4 dl. kærnemælk
2½ dl. groft ølandshvede
½ tsk. salt
2½ tsk. bagepulver
3 dl. fiber flakes (jeg brugte økologiske branflakes fra levevis)
150 g. blåbær
60 - 80 g. svesker (kan undlades helt, eller erstattes med evt. rosiner)

Pisk først æg og perfect fit (sukker) til en luftig masse, hvorefter kærnemælk, olie, salt, mel og bagepulver tilsættes. Massen røres godt sammen inden flakes, blåbær og sveskerne vendes i den omrørte dej. Hav en sprayet/smurt muffin bageplade klar og kom dejen heri. Du kan også lave dem i papirsforme, hvis du ønsker det.

Fiberbasserne bages i ca. 15-20 min. ved 190 grader, eller indtil et spyd ikke længere tager dej med ud, når den stikkes ind i midten af en muffin.


Spis dem med et glas iskoldt mælk til, eller en god og stor kop kaffe. De egner sig perfekt til morgenmad, som mellemmåltid, snack eller eftermiddagskaffen - ja du kan sågar bruge dem til en god og lækker brunch - evt. som denne, bare med en muffin istedet for tebirkes. Eller måske begge dele? :) HAPS!

16 kommentarer:

  1. Mmmmmmh guf! Sådan en kunne også hurtigt ryge ned herhjemme ved mig :) De ser jo simpelthen bare så gode og svampede ud!
    Men desværre er kiloene røget på i rygende hast pga. medicin, så må nøjes med at savle lidt over dine billeder! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. jamen jamen jamen MALENE! :O De er jo "sunde", ift. andre "rigtige" kager!!! Så må man altså godt ;)

      Ps. De er ligeså lækre og svampede som de ser ud, OG de smager jo af sukker, smør og alt det gode, MEN DET ER IKKE I :D Uuhhm - win win!

      Slet
  2. orv ja, det ER da win win!! de ser gode ud..

    SvarSlet
    Svar
    1. Uuhm Lene, de er også ret så skønne - og så kan jeg ikke stå for de der win win situationer ;) HAPS!!!

      Slet
  3. Svar
    1. Det er de sandelig også Nanna :) Svampede, søde, frugtfyldige og bare skønne :) Uhm! Og hvis man ikke er til blåbær, så kan man jo altid variere lidt i fyldet :)

      Slet
  4. Uhmm, de lyder lækre (lige bortset fra sveskerne) ;-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha - nu elsker jeg svesker, og synes de går fint sammen med blåbær, men men men - man kan sagtens undlade dem, så det er bare om at komme igang Birthe ;) Det med sveskerne må jeg hellere lige tilføje i opskriften ;)

      Slet
  5. Det ser virkelig indbydende ud. Dejligt med et alternativ til "the real deal". Perfekt til mig der gerne vil spise sundere, men har en utrolig sød tand :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. iiih, det lyder lige nøjagtig som mig det der ;) og derfor synes jeg jo også at det er über perfekt med sådan et alternativ ;)

      Prøv dem, de vil ikke skuffe dig, hvis du er til blåbærmuffins ;) Er dog sikker på, at de også vil være lækre med æbler i? :) Det skal i hvert fald testes ;)

      Slet
  6. Ej det lyder jo næsten for godt til at være sandt :) de skal da helt sikkert prøves..
    Hvis man kunne leve af kage uden af blive kuglerund så er jeg sikker på at jeg gjorde det hehe :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, enig :) Men det kan man desværre ikke ! og dog? :) Hvis man kunne leve for evigt, så skulle man næsten give det et forsøg ;) Haha! Alligevel tror jeg bare vi skal nøjes med kage en gang imellem, også nyde at der findes nogle lidt sundere varianter ;) GUF!! Håber du synes ligeså godt om dem som mig ;)

      Slet
  7. Ohlala hvor er de smukke! Og der er jo både frugt og fibre i, så der er jo slet ikke plads til kalorier i dem, hehehe :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hæhæææ, yes mand! Du har knækket koden ;) Det er nemlig lige hvad der ikke er - plads til kalorier ;) Også smager de rent faktisk godt :) YUM YUM YUUUUM!

      Slet
  8. EEEJI hvor er de gode har lige lavet dem! XD de skal helt klar laves igen! 1000 tak opskriften! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. dejligt :) Og velbekom da :) Skønt når andre folk finder opskrifterne lækre ;) God lørdag ;)

      Slet