lørdag den 4. februar 2012

Klidkiks

- en knasende og sprød mundfuld


Igår sad jeg nemlig og lurede lidt i nogle af mine små kagebage hæfter, og frem kom en opskrift på havreklidkiks. De så sprøde og lækre ud, og da jeg havde en hel pk. hvedeklid i skabet, så måtte denne opskrift absolut afprøves. Opskriften anbefalede, at man stak kiksene ud med en rund udstikker, så det gjorde jeg da, men man kan bruge lige nøjagtig den udstikker, som du synes passer bedst :)

Opskriften her giver ca. 30 mellemstore kiks (med en udstikker på ca. 6 cm. i diameter), men da jeg brugte en lidt mindre udstikker - ca. 3 cm. i diameter, så fik jeg altså 50 mindre kiks i stedet.



Da mængden af vand ikke var helt nok tilsatte jeg en anelse mere, for at få dejen til at hænge sammen. Opskriften kommer derfor som jeg lavede den, nemlig med en smule ændringer i både vand, sukker og havregrynsmængden.

150 g. hvedemel
70 g. hvedeklid
70 g. havregryn
60 g. smør
½ tsk. natron
1 æg
115 g. sukker
3-4 spsk. vand (ca.)

Bland mel, klid, havregryn og smør sammen til det bliver usammenhængende og smuldret. KOm dernæst natron, æg, sukker og vand i og ælt dejen godt til den er sammenhængende. Hvis der skal mere vand til, så tilsæt dette indtil dejen er fast og glat.

Stil herefter dejen på køl i 30 min. og gør imens bageplader og ovn klar. Rul dernæst dejen ud på et meldrysset bord (eller mellem to stykker bagepapir) og stik dejen ud i cirkler (eller andre sjove forme). Du kan evt. bruge et glas som udstikker, hvis du ikke har en rigtig udstikker :)

Bag kiksene ved 180 grader i ca. 15 min. eller indtil de er gyldne i kanten. Når kagerne er færdigbagte, lad dem da køle af de første 5 min. på den varme bageplade og flyt dem herefter over på en bagerist, hvor de køler helt af, inden de gemmes væk i en tætlukket kagedåse eller serveres til en god kop the :)



Efter en dejlig afslappende lørdag uden job og lektier, ja så kalder aftensmaden snart, hvorefter resten af aftenen skal fordrives foran fjernsynet til gode weekendprogrammer. I morgen står den på job for mit vedkommende, så det kan man roligt sige, at jeg er ladet godt og grundigt op til ;)

Må i alle have jer en fantastisk weekend, hvor den smukke kulde altså sagtens kan nydes, selvom den er væmmelig. Om ikke andet kan man jo altid lure lidt på den indefra og ud :)

8 kommentarer:

  1. Åh nej, nu får jeg lyst til at bage dine lækre klidkiks, og har naturligvis ingen klid hjemme... ;) Hvor ser de bare lækre ud...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hæhææ, jamen jeg ser jo at dine maltboller gik ret godt, så spring du bare ud i dem her også søde ;)

      Slet
  2. Mmmmh de ser gode ud!
    Er de bedst til en skive ost eller bare til at spise sådan lidt a la småkage?

    SvarSlet
    Svar
    1. De er også mega gode ;) Jamen de kan faktisk fint bruges til begge dele :) De er en smule søde i det, men ikke for meget til, at lidt ost ville skade - tværimod ;)

      Slet
  3. Jeg har lige bagt disse, og hvor smager de bare godt :) Jeg har dog lavet dem med Perfect Fit i stedet for sukker, og det fungerer umiddelbart helt fint. Dejligt med et hjemmebagt mellemmåltid :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt de smagte for dig også Sarah :) og hvor sejt med PF. Jeg har stadig en halv spand der skal bruges, så jeg vil da helt sikkert bruge det i disse næste gang de skal kreeres, og det må være snart, for kagedåsen den er tom ;)

      Slet
  4. De er bare så goé! Jeg har prøvet at lave dem med dobbelt op havregryn istedet for klid, tilføjede en knivspids salt, det bliver næsten som digestive, bare bedre... Tak for endnu en lækker opskrift;0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Sikke en dejlig idé med mere havregryn ;) det må jeg da prøve en dag, for digestive er jo ikke en tosset spise ;) Tak fordi du delte din erfaring ;) og velbekom da ;) Dejligt du kan bruge opskrifterne :)

      Slet