tirsdag den 22. maj 2012

Peanutbutter Oatmeal m. banan

- og en smule mandler


For lidt knas er nogle gange en nødvendighed, når man er afhængig af, at skulle have sin havregrød næsten hver evig eneste morgen :)

Variation er i hvert fald nødvendigt, da jeg ellers godt kan gå hen og køre lidt surt i det. Derfor prøver jeg en gang imellem, at lave en lidt anden sammensætning end den jeg plejer, og smider gerne en håndfuld udskåret frugt eller bær på toppen.

Idag var en hel anderledes historie. Jeg plejer nemlig ikke at være typen der får smørklat på min havregrød - eller dvs. det var jeg, da det var hvad jeg blev opfostret med derhjemme, så måske jeg bare har fået nok. I hvert fald kunne det derfor ikke falde mig ind, at en ting som peanutbutter var godt på havregrøden. Det har jeg nemlig set flere steder, at folket gør, men det skulle nu alligevel have en chance, for det smager jo ikke helt så meget af smør :)

Og overraskende nok, så smagte det ret så himmelsk - især med den søde og lettere lune banan der var placeret på toppen af hele herligheden. Opskriften er nem, hurtig og enkel.

Opskrift til én portion:

1 dl. havregryn
2 dl. vand
(evt. en knsp salt, hvis du lyster)
½ banan
1 spsk. mandelflager (eller alm. hakkede hele mandler)
2 tsk. peanutbutter, crunchy

Som den "jeg er sulten, så jeg skal have mad NU" - kvinde jeg er, så har jeg ikke tålmodigheden til at lave én portion havregrød i gryde - derfor ryger den dirkete ind i min elskede microovn i 2 minutter.

Bland derfor havregryn og vand (og evt. salt) i en microovns-egnet skål, giv det 2 minutter og rør det godt rundt, når det tages ud af ovnen. Vend så peanutbutter rundt øverst i grøden, drys med mandelflager og dæk  herligheden til i bananer.


Endeligt kan grøden nydes - dette gøres helt perfekt i morgensolen på altanen/terassen, og med en god bog/avis/computer eller lign. i/ved den ene hånd og en kop kaffe i den anden. HAPS! Det var i hvert fald sådan min morgen forløb, for det er med at nyde godt af solen, da jeg kom til at sige ja til en vagt inde i butikken idag også. Jeg skal først møde kl. 15.00, så jeg har lige et par timer at nyde solen i endnu :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar