fredag den 8. juni 2012

Cinnamon roasted Almonds

- en skøn og krydret lille godte


Som passede helt perfekt til fars dag, og som også passer perfekt til andre lækre gaver, såsom værts eller værtindegaver. I hvert fald var det sådan en posefuld jeg kreerede til min far til fars dag, som blev placeret fint i en sød og meget oprigtig "Min far - en mand jeg er stolt af" kop.

Nu skal det jo heller ikke være nogen hemmelighed, at min far er vild med alt der hører ind under kategorien "søde sager", så han er jo lige en mand efter mit hjerte :) Ja lur mig da, om det ikke nok er der jeg har det fra, og derfor er der jo også en grund til, at han her på bloggen går under navnet "the cake fanatic", for han er i sandhed en hund efter kager og søde sager. Også derfor skulle han selvfølgelig have noget "hjemmekreeret" på fars dag, så kanelmandler blev det altså til.

Inspiration hertil fandt jeg inde hos Sweet Pea's Kitchen, som også har mange andre lækkerier at byde på. Hendes blog er i hvert fald et klik værd ;)

Det skal du bruge:

1 æggehvide
1 tsk. vanilleekstrakt
320 g. mandler
115 g. sukker
115 g. lys muscovadosukker
½ tsk. salt
3 tsk. stødt kanel

Pisk først æggehviden sammen med vanilleekstrakten og pisk til det skummer - det skal ikke være stift, blot let skummende.

Kom herefter mandlerne ned i blandingen og tilsæt så sukker, muscovadosukker, salt og til sidst kanel. Rør hele molevitten godt sammen, så alle mandlerne er dækket af et fint lag kanelsukker. Sørg her for at komme helt i bund, så æggehviden ikke falder til bunden, men istedet bliver fordelt ud over alle mandlerne.

Vend herefter alle mandlerne ud på en bageplade beklædt med bagepapir, spred dem godt ud over hele pladen og bag dem så i en 120 grader varm ovn i ca. 45 min. Hold dog et vågent øje med dem under hele processen, og sørg for at vende dem rundt på pladen indimellem, så de ikke brænder på.

Lad til sidst mandlerne køle af på en bagerist, og kom dem herefter i en lufttæt beholder/kagedåse, eller hæld dem i en fin cellofanpose, bind et fint bånd omkring og giv dem væk til en du holder af.



Note: en lækker og sprød snack, som trods den meget krydrede og "julede" smag, sagtens kan laves både forår, sommer, efterår og vinter. Det eneste krav her er, at du skal kunne lide mandler, sukker og kanel - meeeeeen man skulle da også være et skarn hvis ikke ;)

8 kommentarer:

  1. Åh jeg elsker mandler, lækker opskrift. Brugte næsten en halv måneds madbudget på mandler, fordi jeg prøvede på at finde den perfekte coating.. Har stadigt ikke fundet den, måske jeg skulle prøve hendes. Ha en dejlig weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, kender godt problemet med mandlerne. Dog ikke pga. coting, men ganske enkelt fordi, at gemalen går i dem som var det slikskålen herhjemme ;)

      Slet
  2. Mmm, de ser lækre ud! Du kan også 'skære et hjørne' og blot tilføje kanel, når du laver brændte mandler. Så undgår du at rode med æggehvider og to forskellige slags sukker :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. De er også virkelig lækre og ret vanedannenden :/ Og netop derfor kunne det nok godt gå hen og blive nødvendigt med din "sundere" udgave af dem, for de her er jo ikke just sunde. Hvis man nu skulle lave den versio du snakker om, skal du så bare trilles i kanel og derefter i ovnen på samme måde, oder was?

      Slet
    2. Jeg skal i hvert fald ikke trilles i kanel - og slet ikke proppes i ovnen! :-D :-D

      Du kan se her, hvordan jeg gjorde: http://piskeriset.dk/2010/12/04/braendte-mandler-med-kanel/

      Slet
    3. Haha, SORRY! Det er den skide telefon der ikke altid lige vil som jeg vil, når jeg bruger den til at besvare kommentarer på. Du ved hvad jeg mente ;) Haha, selvom det da ellers kunne være rart med en omgang kanel, hva? :)

      Tak for linket - jeg vil fluks tjekke det ud, for mine mandler er altså næsten væk, og det sætter jo sine spor ;) Meeeen først i morgen ;) Muhahah.

      Slet
  3. Hvor lækkert ..! Har overvejet SÅ mange gange at lave dem når jeg hr set dem .. Dette er ingen undtagelse . Mums ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe, og det var selv samme situation jeg var i, indtil jeg til sidst bre MÅTTE have det afprøvet :) And i'm glad I did :D

      Slet