mandag den 11. juni 2012

En lille hyggestund

- midt i de hektiske eksamensforberedelser


For da vi fik meget sen frokost idag, så valgte vi at droppe aftensmaden og evt. lave lidt let senere på aftenen. Det kom Peter pludselig i tanke om, og så var lysten stor efter en god omgang luftige hvedeboller "og det skal være dem uden kerner", meddelte Peter mig i sidste sekund ;)

Han fik de selvfølgelig som han ville, og bim, bam, busse - så var der nybagte boller ca. 1 time efter :) Og for at krydre hele molevitten lidt, så blev der også lige rørt en kandefuld varm kakao sammen. Uff. Det var lige, hvad vi havde brug for, for at tage den sidste læse-tørn for i dag. Måske bøgerne ender med, at blive hevet med ind i seng også. Hurra for eksamen.

4 kommentarer:

  1. Jeg hader eksamen og uni lige for tiden! Min eksamen er pludseligt rykket 5 dage frem! Så istedet for at have ok tid til at læse op i, så har jeg pludseligt travlt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er løgn? Jamen hvordan pokker kan de bare pludselig gøre det? Jeg synes efterhånden også i har været ret slemt ramt af uni-probs? :O

      Slet
  2. Kan man få opskriften på disse?

    SvarSlet
    Svar
    1. uuuh, den blev godtnok lavet lidt på gefühl, fordi det er den jeg altid laver, når jeg bakser hvedeboller sammen, men det er noget i retningen af dette:

      50 g. gær
      4 dl. vand (lunken)
      1 dl. olie
      3 tsk. salt
      2 tsk. sukker
      og hvedemelmel til det passer :) ca. 1 kg. :)

      Rør gær ud i vandet, tilsæt olie, sukker og salt og ælt dernæst melet ind i dejen, til den er fin og elastisk :) Lad dejen hæve ½ times tid under klæde og form herefter ud til boller.

      Lad igen bollerne hæve - ca. 15 min - 30 min. og pensl dem så med et sammenpisket æg. Bages ved 200 grader i ca. 10 min. :)

      Slet