mandag den 30. juli 2012

Dadelkugler

- en skøn og sund snack


For efter først at være blevet lækkersulten og derefter blevet en inspireret af Ditte, som har bloggen TheFoodClub, ja så måtte jeg altså også få bugt med min rest af dadler, som har fyldt lidt i mit køleskab den sidste tid. Det endte derfor ud i disse sunde basser, som blev lavet med inspiration fra Dittes cookie-kugler, bare uden alt det "usunde" :) Min version får i natuligvis herunder.

Dadelkugler: ca. 25 stk.
200 g. dadler uden sten
100 g. havregryn
100 g. mandler

Og når jeg siger uden alle de "usunde" ting, så mener jeg ganske enkelt bare uden sirup og chokolade. Du kan naturligvis altid komme disse ingredienser i, men da dadlerne gør sit til, at få dejen til at klistre, ja så er hverken sirup eller honning nødvendigt.  Dadlerne har samtidig også en dejlig sødme i sig selv, så derfor undlod jeg også chokoladen. Hvis du derimod vil have en luksus udgave, så kan du jo altid tilføje både sirup og chokolade ;)

Blend dadler og mandler sammen til en klistret og grov massse og vend dernæst havregrynene i. Rør hele massen godt sammen, ælt den evt. lidt på bordet og tril dernæst hele "dejen" ud i små mundrette og lækre kugler.







Note: En lækker lille sund og sød snack - specielt god til den lille sult der oftest kan melde sig både før og efter aftensmaden :) De kan også nydes, endda med god samvitighed som morgenmadssubstitut, eftermiddagsssnack eller bare som et sødt indslag til den søde men sunde tand ;) Opbevar disse sunde og lækre snack-basser på køl i en tætlukket beholder indtil der ikke er flere :)

8 kommentarer:

  1. Dadelkugler er nemlig rigtig lækre - og smager næsten lige så usundt som 'rigtig' konfekt :-)

    SvarSlet
  2. Netop, og alt alt for undervurderet :) yum manner. Selvom jeg er den eneste herhjemme der spiser dem, så har de sørme allerede fået hurtige ben at gå på :)

    SvarSlet
  3. Lyder som en rigtig lækker version :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er de virkelig også :) Selvom dine nu heller ikke lyder helt så dumme ;) Uhm. TIl tider mangler jeg godntok lige det der chokolade i dem ;) MEN også kun fordi jeg er en chokoladegris af værste kaliber ;)

      Slet
  4. Mums, de ser gode ud, men helt sunde er de ikke. En hurtig beregning viser, at de indeholder 387 kcal pr. 100 gram. Det er næsten lige så meget som en Yankie Bar (460 kcal).

    Når det så er sagt, skal de helst sikkert prøves alligevel :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej jeg ved godt de ikke er sunde/sunde, meeeeen de er immervæk sundere end at kværne en Yankie Bar ;) Da det jo er nogle lidt andre ingredienser der er i :) Og så spiser man heller ikke lige 100 gram af disse basser - i hvert fald ikke på én gang, da de fylder godt i mavsen af gode ting :)

      Du skal absolut lave dem - de er himmelske ;)

      Slet
  5. en lækker tilføjelse kunne være 1-2 spsk. madkakao i... ( det gjorde jeg i dag ) og habba habba.. det er jo som havregrynskugler lige pludselig :D :D

    Kristina

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder ikke dumt ;) Meeeen så forsvinder den søde frugtsmag vel lidt i kakao???

      Slet