torsdag den 18. juli 2013

Moreltærte

- med selvplukkede moreller


Igår var vi nemlig inviteret hjem til svigerforældrene for at grille, og pludselig så jeg, at morellerne på det store moreltræ midt i haven var blevet godt modne. Stigen blev hentet og abekatten her sprang op i grenene for at molde i stor stil. 


Først så det ikke ud til, at jeg kunne få fat i helt så mange moreller som jeg havde håbet, da de fleste sad aller øverst i trækronen, men jeg skal da lige love for, at det pludselig gik stærkt. Inden jeg havde set mig om, ja så var den store kande fyldt med lækre og smukke moreller - og det var endda til trods for, at jeg glemte at fløjte undervejs! ;) 


Nå, men efter at have erkendt, at min mave nok ikke kunne kapere SÅ mange friske moreller, så måtte jeg jo igang med at udtænke en plan for deres videre færd. Beslutningen blev en tærte, endnu en tærte. Og ja, jeg ved godt, at jeg har bagt rigeligt med tærter den sidste tid, men helt ærligt - er det så ikke bare død lækkert med tærter? Det synes jeg! Og denne her version var ingen undtagelse. 


Opskriften er lavet med udgangspunkt i den bedårende blommetærte jeg lavede for et par uger siden. Eneste forskel er, at tærtebunden er en helt alm. mørdej, samtidig med at blommerne fra farfars have denne gang er skiftet ud med skønne danske moreller fra svigermor og svigerfars have :) 

Ja for nogle af jer så måske også, at jeg igår oploadede et bette billede af den helt store morelhøst på INSTAGRAM, og de skulle jo bruges imens de stadig var friske - altså idag :) Nå, men btw - hvis du er på instagram, og ikke allerede følger mig, så kan du finde mig under navnet krissercookiecrumble. 

Oh, og så tilbage til opskriften :) 

Opskrift til én tærte, ca. 4-6 personer

Mørdej:
1 æg
100 g. flormelis
150 g. smør, blødt
300 g. hvedemel
+ evt. lidt vanilje (jeg brugte Dr. Oetkers vaniljetwister)

Rør æg, flormelis og smør sammen til en luftig masse og tilsæt herefter mel og vanilje. Når dejen er glat og jævn presses den ud i en smurt tærteform og stilles efterfølgende på køl, imens fyldet og morellerne gøres klar. 

Fyld:
1 æg
60 g. sukker
200 g. marcipan

Pisk æg og sukker sammen, tilsæt marcipan og rør de godt ud i sukker/æggemassen. Stil fyldet til side imens morellerne tilberedes. 

Frugt:
400-500 g. moreller (uden sten)
30 g. smør
3-4 spsk. sukker
2 tsk. kanel

Smelt smør, sukker og kanel i en gryde og kom morellerne op i. Lad morellerne simre i et par minutter, hvorefter de er klar til at komme på tærten. 

Tag din tærtebund ud af køleskabet, smør fyldet udover og kom morellerne ovenpå til sidst. Brug gerne det overskydende sukkerlage til at hælde udover morellerne og fyldet til sidst. Bag tærten ved 185 grader i ca. 40-45 minutter. Hold dog et vågent øje med den, da bunden hurtigt vil tage farve. Dæk den evt. til med lidt staniol halvvejs, hvis dette er tilfældet. 

Når tærten er færdig stilles den på en bagerist, hvor den køler af. Spis gerne et stykke imens den stadig er dejlig lun, men ikke for varm :) Creme fraiche eller vaniljeis gør sig tosse godt til den, så husk lige det :) 




Note: en ultra lækker tærte med et friskt pust fra frugterne, sødme fra fyldet og kant fra den sprøde og vaniljeprikkede tærtebund. Ooooohj manner. En klat creme fraiche rørt med lidt vaniljesukker til, og lykken er i den grad gjor! Ja det skal da ikke være nogen hemmelighed, at det er tanken om, at vende hjem til denne skønne sag der holder mit mod oppe, nu hvor jeg skal møde på arbejde om et times tid :) 

Tærten bliver desuden kun bedre af, at du vælger at bruge bær fra haven! Det kan jeg nu skrive under på med både denne her herlighed og den bedårende blommetærte :) 

8 kommentarer:

  1. Mums, hvor ser den lækker ud. Er ny læser på din blog, og hold da op, hvor laver du nogle lækre ting OG tager nogle flotte billeder. Du hat en virkelig flot blog.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er også ret skøn Bettina ;-) Har du moreller i haven, må du straks plukke en spandfuld og lave denne ;-)

      Dejligt at høre, at du har fundet vej til Bloggen, og ikke mindst at du kan lide hvad du ser og læser ;-)

      Glæder mig til, at friste dig endnu mere med opskrifter og billeder ;-)

      Tusind tak for roserne også :-) de varmer :-)

      Slet
  2. hvilken diameter har tærteformen??

    SvarSlet