tirsdag den 1. december 2015

Hjemmelavet julekaffe

- den perfekte måde at julehygge på


Det har jeg nemlig læst inde hos den søde Frk. Kræsen, som også er hjernen bag denne lækre godte, som jeg altså bare MÅTTE prøve. 

Ja og jeg har ikke drukket andet derhjemme siden jeg lavede det, for hold nu oooop hvor smager det godt. Jeg fandt som sagt opskriften inde hos Frk. Kræsen, og jeg valgte at lave en portion af Linns julekaffe, men derudover lavede jeg også en vaniljevariant og pakkede efterfølgende godterne ind i fine hjemmelavede papirposer. Det oser jo af julehygge :) 

1 pose julekrydderkaffe
100 g. filterkaffe
1 tsk stødt kanel
1 tsk kardemomme
½ tsk stødt nelliker
1 knsp stødt muskatnød

Fremgangsmåde
  1. Hæld filterkaffen op i en skål sammen me kanel, kardemomme, nelliker og muskatnød
  2. Rør hele herligheden godt sammen og kom enten kaffen i en fin indpakning og giv det væk som værts/værtindegave, eller nyd det selv :) 
  3. Vælger du at beholde det selv, sørg da for at opbevare kaffen i en tæt beholder, så al den lækre smag og duft ikke forsvinder

1 pose vaniljekaffe
100 g filterkaffe
2 vaniljestænger
1 spsk sukker

Fremgangsmåde

  1. Hæld filterkaffen op i en skål, flæk vaniljestængerne på langs og skrab vaniljekornene ud
  2. Skrab vaniljekornene ud i sukkeret, så alle kornene bliver jævnt fordelt
  3. Hæld vaniljesukkeret op i filterkaffen og rør godt rundt
  4. Hæld kaffen i fine poser og giv det væk som værtindegaver eller opbevar det i en tæt beholder, så det holder på smagen hele julen


Note: sørg endelig for at have rigelig af disse to kaffevarianter på lager hele december måned. Den er ret så vanedannende, og selvom man ikke drikker kaffe og derfor ikke kan smage, hvor lækker og juleskøn kaffen er, så får duften af den alle i julehumør, hvis de ikke allerede er det :)  Den duft man bliver mødt af, når man har brygget sådan en portion, den er HIMMELSK :) OG helt perfekt til 1. december :) Må du få eb glædelig en af dem.

4 kommentarer:

  1. Tak for en dejlig opskrift. Afprøvet og så absolut vanedannende. God jul. Kh. Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt :) Dejligt du også er vild med den.
      Uhm altså. Nu får jeg helt lyst til en kop. En god måde at starte dagen op på, tænker jeg :) God jul til dig også, Anne :)

      Slet
  2. Hvor hyggeligt at du prøvede det af, og at du kan lide kaffen :) Jeg synes også, den gør de mørke decembermorgner lidt hyggeligere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er VILD med den :) Og har også glædet mange andre med den :) Jeg elsker selv hjemmelavede værts/værtindegaver - især hvis det kan spises eller drikkes ;) GOD JUL LINN :)

      Slet