lørdag den 5. februar 2011

Skøn gulerodskage

Smagfuld, svampet og cremet i konsistensen! Uhm, siger jeg bare.

Jeg fik nemlig idag kaffe'besøg af mine dejlige veninder Camilla og Marie, og i den anledning havde jeg lovet og bakse noget lækkert sammen.

Det blev så til gulerodskagen her, men også en omgang cookies, chokoladesnitter og nu jeg havde gang i gulerødderne, ja så fik jeg også bakset de uimodståelige og utrolig lækre gulerodsbrud sammen.

Denne gulerodskage fandt jeg i de skønne og velkendte AMO kogebøger. De er ganske enkelt geniale. Opskriften til gulerodskagen har jeg dog ændret en smule i - og min udgave af denne kan ses nedenfor.

Så er der vist også bagværk nok til og komme igennem weekenden ;)

 
Opskrift på gulerodskage

300 g. brun farin
2 dl. olie
4 æg1 dl. kærnemælk
275 g. hvedemel
2 tsk. natron
1 tsk. vanillesukker
1½ tsk. bagepulver
½ tsk. salt
375 groft revne gulerødder
50 g. valnødder

Creme topping:
200 g. flødeost naturel
50 g. flormelis
½ tsk. vanillesukker
2 spsk. vand
2 tsk. citronsaft (økologisk citron)
2 tsk. citronskræl (økologisk citron)


Farin, olie og æg piskes godt sammen, hvorefter de resterende ingredienser sigtes i. Gulerødder og valnødder vendes forsigtigt i dejen til sidst, inden den kommes i en smurt springform.

Kagen bages ved 185 grader i +45 min.

Jeg smurte kagen op med Creme topping og pyntede til sidst med en omgang Royal Icing i bedste gulerodsstil ;)

DEN KAN VIRKELIG ANBEFALES!

God weekend derude ;)

12 kommentarer:

  1. mums endnu en kage fra dig, hvor mine tænder løber i vand - og så kl 9 om morgenen!!

    SvarSlet
  2. Ummmmm den ser lækker ud !!!

    Faktisk længe siden jeg har bagt gullerodskage !!! Skørt for de smager jo skønt !

    Og den ser jo vildt flot ud , når den er pyntet som du har gjort !

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  3. Jeg har givet dig en award. Kig på min blog. Kh Line.

    SvarSlet
  4. Line: Haha, der er altså bare næsten heller ikke noget bedre end kage ;) eller jo - men NÆSTEN ikke ;) Jeg kan fortælle dig, at den var såååå skøn! Kan varmt anbefales :)

    Marianne: Ja ikke? Det var for mig allerførste gang jeg afprøvede at lave en gulerodskage selv, og hold nu op jeg har savnet den :)

    SvarSlet
  5. åååh, jeg er så glad for at have jer to hoveder til og prøvesmage kreationerne ;)

    SvarSlet
  6. Hold da op den ser lækker ud! Må helt sikkert bage sådan en en af dagene :-)
    Hilsner fra Simone
    Http://simoneslilleunivers.blogspot.com

    SvarSlet
  7. Videresender en award til dig... - se mere på min blog... ;)

    SvarSlet
  8. Årh, hvor ser den god ud. Må og skal simpelthen snart have bagt gulerodskage- og med flødeost topping, er det jo helt uimodståeligt.

    - Anne

    SvarSlet
  9. Kan jo KUN give dig ret :) Det er altså en af de gode gamle klassikere, som bare aaaltid vil holde standarden :)

    SvarSlet